Bálnák, ki a partra

2008.06.25. 13:31

Látták már, amikor a bálnák kivonulnak megdögleni a homokos fövenyre? Áll a tömeg tátott szájjal a parton. Folyamatos a moraj, ahogy a test egyre kijjebb sodortatja magát. Az állat szeme szelíd beletörődést sugároz: neki mindegy, hogy néhány állatbarát visszanyomja-e vagy sem. Keményfejű a bálna: elpusztul, ha úgy akarja.

Folyamatosan ez az érzés kísért a Yamaha XV 1900 Midnight Star tesztútján. Ahogy a pénteki csúcsban – mikor máskor – megindultam az óriás V2-essel Budáról Pestre, éreztem: nagy. Nagy tengelytáv, nagy kormány, nagy plexi és nagy görcs, hogy a sorok között befurakodva összeverem magunkat.

Az 110 centi széles kormány és a mély üléspozíció nagy feladat elé állítja a tolakodót. A behajlított térd miatt még a lábbal böködés is nehézkes. Nem kockáztattam a 20 perc miatt, félénk kezdő módjára benn maradtam a sorban, vállaltam toporgást és meleget.

Nyitott sisakom alól patakokban folyt a veríték, kabátom szétcipzárazva lifegett. A léghűtés bordáiról a herémre szállt minden hő, hőgutával pusztítva ki millió spermiumom. Izzadó homlokomat látva egy rendőrjárőr felküldött a járdára, hogy ott kerüljem ki a sort. Így kerültem az autók elé, hogy egy rendes gázfröccsel fordulhassak rá az Andrássyra. A 4750-es fordulaton előtörő 90 lóerő üdítően húzza meg a szíjat, ilyenkor rendesen kipörög a hátsó gumi.

A mélygarázsban kifulladva tipródtam az óriás körül. A fuldokló kék bálna végső percei jutottak eszembe, ott is hagytam. Gondoltam, kell rá egyet aludni, majd megnézzük, mit mutat országúton.

Gyári tartozékokkal bőven ellátták a Yamahát. Hatalmas plexi, oldaldobozok, háttámla és csomagtartó: minden középkorú cruiseres álma. Számomra eltávolítandó csicsa és jelentős súlytöbblet, másnak kötelező kellék. Amennyire hatalmasnak tűnnek a tartókeretes, cseppformájú oldaldobozok, annyira aprók, miután kinyitjuk. A kisebbik fotóstáskám mellé néhány kötet antikváriumi zsákmány fért csak be, a laptop már csak túloldalt utazhatott.

Az üléspozíció kényelme ebben a kategóriában evidens. Széles nyereg, bírható testtartás, azonnal élvezhető, amint elmarad mögöttünk a város táblája. A 150 Nm nyomaték taraján már a bálna sem akar kipusztulni: a szűk öblök helyett ott az oxigéndús nyílt víz. 329 (plusz kiegészítők) kilójához mérten szorgalmasan ráfekszik az ívre, a mérnökök sikeresen tompították a hosszanti bordák izgalmát is. Nem nagy kunszt a lábtartókat karcolni, az alu bölcsőváz stabil, sugallja a biztonságérzetet.

Tényleg olyan, mintha egy jól idomított bálna hátán utaznánk. Nincs feszülés és sietség, a dugattyúk, mint a cet farka, csapnak néha egyet. Százas tempóban, kétezerötszázas fordulaton gurulni maga a megnyugvás. Elmélkedve haladtam szülővárosom felé. Apám a kaput támasztva fogadott, elismerően hümmögött: „jó nagy, van vagy ezres, mi?”

Egészen pontosan 1854 köbcenti, válaszoltam. Arcán 68 éve minden motoros élménye átfutott, majd megcsóválta fejét: „ezek nem normálisak”. Tényleg nem. A gép által leginkább kedvelt százas-százhúszas cirkálást feleekkora motorral is tisztességesen lehet abszolválni. Igaz, ezressel magasabb lenne a fordulat, de ezen kívül minden a kisebb mellett szól. A kevesebb súly nagyobb biztonsággal és motorozási élménnyel is járna – viszont az ember ilyen: kicsit még szarni se akar.

A Midnight Star formája az újragondolt art deco jegyében készült. A hatalmas lámpatest, mint krómfényű ágyúgolyó feszül bele a térbe, a végig megjelenő három vízszintes csík is a sebességet szimbolizálja. A műszerfal boltívformája és a mellette elhúzott számok is egy letűnt korszakot idéznek. A felniket mintha a századelő gőzmozdonyainak acéltárcsáiról másolták volna, küllőtörésre biztosan nem kell számítani. Az áramvonal jegyében fröccsöntötték a kúpos indexeket. Elöl a krómszínű test hegyesedik el vízcseppként, hátul pont fordítva, ott az áttetsző bura adja a farkincát. Apró figyelmesség, engem meghatott.

Apám a bajsza alatt mormogva kerülgette a Yamahát. A józan eszének sok volt az egykilences blokk. Egyszer csak felvetette, hogy menjünk el egy körre. Ráadtam vesekötőmet, a régi kesztyűm és pótsisakom. Kamaszos lendülettel pattant fel, ritkán láttam tőle ilyet az utóbbi években. A félórás csallóközi kör után visszafordítottam a bálnát a város irányába. Apám itt már kérte, hogy kicsit hajtsuk meg. Régi, nem megkopott reflexeivel dőlt velem a kanyarokba. A számomra idegesítő plexi nála értelmet nyert, a szél nem a veséje körül csapott össze. A cruiservásárlók átlagéletkora megköveteli, hogy az XV 1900 vigyázzon a gazdáik egészségére. Ennyi pénzért ez el is várható.

Apám úgy gondolta, hogy ilyen pompás motorral megéri büszkélkedni, kötelező megállót iktatott be bátyjánál, a keresztapámnál. A két nyugdíjas motoros azonnal együtt mazsolázott a részleteken, az öregem szinte szóról-szóra, mint betanult leckét mondta vissza az általam elmesélt adatokat. Keresztanyámmal kuncogtunk a kapuban. A Yamahát lassan lenyomták a Jawás emlékek, még keresztapám is elmormogta, hogy le kéne hozni a Perákot a padlásról és összerakni.

Flexhasználatáról közismert barátom hunyorogva bámulta percekig, majd hosszú mondatokban magyarázta, mit és honnan kéne leszedni. Harminc-negyven kilóval slankítaná a bálnát, ebből legalább tizet a kipufogódob tenne ki. Ha már két 927-es hengerben robban a benzin, adjuk meg, ami kijár, ne miskároljuk ki a karaktert.

Az én csuklóm 7,2 literes átlagfogyasztást hozott ki abból a két hengerből. Ebben volt városi szakasz izmos gázokkal és békés országúti csorgás is. Akárhol is jártam vele, mindenhol megbámulták, megsimították üzemanyagtartályát.

A fékbeállítás inkább érdekes, mint célszerű: a dupla 298-as tárcsa megfogja a motort, de végig olyan érzés volt, mintha óriási dobfék lenne elől. A biztonság kedvéért gyakran besegítettem a hátsó 320-as tárcsára szerelt féknyereggel.

Azok a motorosok, akikkel találkoztam, igyekeztek legalább közömbösen viselkedni a Yamahával és velem. Tényleg élő és megalapozott az előítélet a luxuscirkálókkal szemben, szívesen kiírtam volna a plexire, hogy nem Viagra helyett vettem, ez csak tesztmotor.

Műszaki adatok:

Motortípus: Légkhűtéses, négyütemű, négy szelepes, kéthengeres, OHV

Hengerűrtartalom: 1854 cc Furat x löket: 100.0 x 118.0 mm

ompressziós arány: 9,48:1

Maximális teljesítmény: 66,4 kW (90 PS) @ 4750 rpm

Maximális nyomaték: 155,1 Nm (15,8 kg-m) @ 2500 rpm

Üzemanyagkeverés: Benzin befecskendezés

Kuplung típusa: Olajban úszó, többtárcsás

Gyújtásrendszer: Digitális TCI

Indítás: Elektromos

Váltórendszer: 5 sebességes

Szekunder hajtás: Szíj

Üzemanyagtank kapacitás: 17 L

Olajtank kapacitás: 5,2 L

Váz: Alumínium dupla bölcsőváz

Első felfüggesztés: Teleszkópvilla

Első rugóút: 130 mm

Hátsó felfüggesztés: Lengőkar

Hátsó rugóút: 110 mm

Első fék: Dupla úszótárcsás, Ø 298 mm

Hátsó fék: Szimpla úszótárcsás, Ø 320 mm

Első gumi: 130/70R18M/C 63H

Hátsó gumi: 190/60R17M/C 78H

Hossz: 2,580 mm Szélesség: 1100 mm

Magasság: 1125 mm

Ülésmagasság: 705 mm

Tengelytáv: 1,715 mm

Minimális hasmagasság: 155 mm

Saját tömeg: 329 kg

Ár: 3, 798 millió Ft