no

Az ideális semmirekellő

2007.06.07. 10:21

A motor 2500-as fordulattól 8000-ig egy álom, nincsenek erős és gyenge foltjai, bárhol egyformán, konokul húz. Vibráció a két henger ellenére is alig van, zaj szinte semmi. Mondjuk engem nagyon zavart, hogy amikor egy hajszálnyival is 2500 alá esett a fordulatszám, szörnyű rángatózásba kezdett. Egy barátom régi TRX850-esével is összepróbáltam, annál 2200 körül jelentkezett ugyanez, ráadásul sokkal puhábban. Biztos vagyok benne, hogy a TDM-használóknál hamar kialakul a kis fordulat-fóbia.

Ha a negatívumoknál tartunk, a szélvédelem sem tökéletes. 80-nál a plexiről érkező légörvény finoman elkezdik lökdösni a fejet, 110-nél már zavaróan rázza, 140-nél az olcsóbb fajta sisakok plexije zörögni kezd (mint az enyém), 180 fölött meg már a fejemet dobálja. Persze be lehet feküdni az idom mögé, de ez a póz nem túl kényelmes. Legjobb kiegyenesedve dacolni a menetszéllel, mert a mellkast kevésbé döngetik az örvények. Csak a kar nyúlik másfél méteresre egy hosszú túra alatt. Aki kisebb, az észre sem veszi ezt.

Egy személlyel jó, két személlyel egyenesen kiváló a TDM. A rugózás meg sem érzi a plusz tömeget, a fékek rá se hederítenek a megnövekedett terhelésre, a nyereg formájára pedig sok száz kilométer után sem panaszkodik majd az, aki hátul ül. Kiváló a kapaszkodó is, dobozból pedig rögtön hármat lehet felpattintani a feláras tartókonzolokra. Meg még egy nagy tanktáska is jöhet. Európa-körút? Piha! Irány Közel-Kelet! A futómű ugyanis az arrafelé tipikus utakat is bírja.

Ezt onnan sejtem, hogy a fotók kedvéért motoroztam kicsit az Omszki-tó átellenes oldalán lévő bányatónál (közben megtudtam, hogy Lupa-tó a neve). A TDM finoman libbenti át nagy, zsíros testét a buckákon, felszökken a pergő homokon. Normális motor rég ledob ilyenkor, ez meg a szörnyű terepen sem rosszabb, mint a Yamaha SR400-asom a Kerepesi úton. Persze jó oka van annak, hogy ilyen kezes, meg ennyire keveset eszik (nekem nagyjából 5,5-6 liter jött ki, főleg városi furikázásban): a TDM900 nincs egészen két mázsa.

Városban, szűk helyen lavírozva azért nem mindenkinek ideális egy ilyen hórihorgas jószágon egyensúlyozni. A kuplung elég hirtelen fog, zavaróvá válik, hogy a motor 2500 alatt nem fogható hadra, és ilyenkor megérezni, milyen magasan is van a súlypont. Ráadásul nagyon széles a tank melletti műanyag idom. Viszont túrázni, motorozni, talán még egy kicsit terepezni is: istenkirály.

Műszaki adatok:

Yamaha TDM900/A - 2007

Motor: soros, kéthengeres, vízhűtéses, négyütemű, 10 szelepes
Lökettérfogat: 897 cm³
Kompresszióviszony: 10,4:1
Furat x löket: 92 x 67,5 mm
Váltó: hatfokozatú
Teljesítmény: 86 LE 7500 fordulat/percnél
Nyomaték: 88,8 Nm 6000 fordulat/percnél
Ülésmagasság: 825 mm
Méretek (HxSz): 2180 x 800 mm
Tengelytáv: 1485 mm
Első futómű: teleszkópvilla
Hátsó futómű: központi rugós tag állítható előfeszítéssel
Gumik: 120/70-ZR18 elöl, 160/60-ZR17 hátul
Fék elöl: dupla, 298 mm-es tárcsafék kétdugattyús féknyergekkel
Fék hátul: szimpla, 245 mm-es tárcsafék egydugattyús féknyereggel
Üzemanyagtank térfogata: 20 liter
Száraz tömeg: 192 kg
Ára (ABS-szel): 2 698 000 Ft