A motokrossz versenyek eddig elkézelhetetlenek voltak a szemet-orrot csípő kék füst nélkül. Dobhártyánk vibrált a kétütemű motorok visító zajától. A Yamaha az elsők között jelentkezett a négyütemű krosszgépek piacán, ezzel friss levegőt, és decibel-csökkenést hozott a krosszversenyek mezőnyébe.
A Yamahának mindig meghatározó szerep jutott a
bokorugrók között. Lehet ezeket a motorokat nem szeretni színük
vagy lágyabb rugózásuk miatt, de minden motorsportban találunk
Yamahát az első 10 között. A közelmúltban nagy meglepetést okozott,
hogy
Jeremy McGrath Supercross bajnok átigazolt a gyári Honda csapattól a
Yamahához. Jeremy hozta a sikereket, ami bizonyítja azt a tényt,
hogy ezekkel a motorokkal is lehet jó eredményt elérni, csak a
megfelelő ember kell hozzá.
Az YZ400F 1997-ben debütált a japán, az európai
és az észak-amerikai piacon. Akkoriban újdonságnak számított ez a
négyütemű modell,
senki sem hitte, hogy valaha is labdába rúg a kétüteműek
között. 2000-re megerősödött a négyütemű mezőny, elkezdték
kiszorítani kétütemű társaikat a versenypályákról. Itt volt az
ideje az újításnak. A blokk térfogatát a tervezők 426 ccm-esre
növelték, és egy kisebb rokonnal, az YZ250F-el együtt mutatták be a
közönségnek, nagy sikerrel. Idén ismét változtattak a Yamaha
négyütemű krosszgépein,
Lengyel Géza -volt 1. osztályú magyar bajnok - a 2002-es modelleket
tesztelte nekünk.
Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy miként
elődei, az YZ250F és az YZ426F is mélykék színű maradt. Egyébként
az előző évi modellhez képest sem külsőségekben, sem műszakilag nem
történt jelentős változás. A karburátor és a gyújtás módosításai az
egyenletesebb, és pontosabb teljesítmény leadást biztosítják, míg a
teljesen új lengőkar könnyebb és erősebb is lett.
Változtattak a lengéscsillapítókon is, amitől sokkal
puhábbnak tűnik terepen. A könnyített első kerékagy tartósabb, a
nagyobb hátsó féktárcsa a korábbiaknál jobb fékhatást eredményez. A
tervezők gondoltak a különböző adottságú sofőrökre, ezért
megnövelték a kormány kezelőszerveinek méretét.
Már az első néhány kör után kiderült, hogy
az ülés kicsit puha, de ezáltal kényelmesebb is. A 250-es
gépet kecsesebbé teszi a kisebb kipufogó. A hátsó sárvédőnél nagyon
praktikus a motor megemelését segítő kialakítás, amit más gyártók
is átvehetnének.
A Yamaha mindig is a lágyabb futómű-hangolást
részesítette előnyben, így aki a keményebbre hangolt gépeket
szereti, az általában nem ezt a márkát választotta. Azért ne essünk
át a ló túloldalára, az YZ426F-nek sem hajóhinta a felfüggesztése,
csak alapból puhább. A váz szerkezete a jól bevált króm-molibdén
acélötvözet, tehát nem vették át a Honda alumínium deltabox
egységét. A fékek Nissin gyártmányúak és megfelelően adagolhatók.
Mindkét modellnél alacsony a kormány, ezért
magasabb sofőröknek praktikus lehet a magasító beépítése,
vagy egy kormány csere.
A nagyobb krosszgépnél sajnos még nem álltak át
az automata dekompresszorra, ami miatt bizony elég nehéz volt
beindítani hidegen és melegen egyaránt. Sajnos a motor
hajlamos menet közben, gázelvételkor leállni, ami már eddig
is számos balesetet eredményezett, és bizony ember legyen a talpán,
aki verseny közben újraindítja. Szóval ez a futam már úszott. A
teljesítménye kifogástalan alacsony-,közép- és magastartományban,
ennek köszönhetően a motor kevésbé hajlamos a kitörésekre.
Kisebb, 250 ccm-es testvére kimondottan
jóindulatú, nagyon forgós motor. Viszonylag könnyen indul, de
bemelegedése után érdemes visszavenni az alapjáratot. Ez a gép
kimondottan a kétütemű 125-ös géposztályra termett, nemhiába ért el
hatalmas sikereket a Supercross bajnokságban. Szűkebb fordulókban
kissé nehézkes, ezt ellensúlyozza az alacsony fordulatszámon is
rendelkezésre álló megfelelő forgatónyomaték és az, hogy
gyorsabb egyenesekben stabilabban viselkedik, ami jól jöhet
25 perc után. Ugratóknál így is érezhető a nagyobb öntömeg, amit
viszont ellensúlyoz a jól beállított rugózás.
A teszt alkalmával remekül vizsgázott a két
Yamaha, Gézának mégis a kisebbik tetszett igazán, mert - ahogy ő
fogalmazott - szinte pillanatok alatt rá tudott érezni az ízére. Az
YZ426F egy kicsit combosabb, és nehezebben kezelhető, így aki
kacérkodik a gondolattal, hogy jelenlegi motorjához hozzátesz még
két ütemet, először feltétlenül a kisebbiket, az YZ250F-et
válassza!
YZ 426 F műszaki adatai
Típus: egyhengeres, négyütemű, folyadékhűtéses, DOHC, 5
szelepes
Hengerűrtartalom: 426 cm
3
Furat x löket: 95 x 60,1 mm
Kompresszió viszony: 12,5: 1
Maximális teljesítmény: 57 LE/ 9000 1/min
Maximális nyomaték: 49 Nm / 7000 1/min
Váltó: 5 sebesség
Váz: acélcső, dupla bölcső
Hosszúság: 2171 mm
Szélesség: 827 mm
Magasság: 1303 mm
Ülésmagasság: 998 mm
Tengelytáv: 1490 mm
Száraz tömeg: 105 kg
Gumiabroncs: elöl 80/100-21, hátul 110/90-19
Fék: elöl 250 mm átmérőjű tárcsafék, hátul 240 mm átmérőjű
tárcsafék
Ára: 1 699 000 Ft
Akciós ár: 1 599 000 Ft
YZ 250 F műszaki adatai:
Típus: négyütemű, folyadékhűtéses, DOHC, 5 szelepes
Hengerűrtartalom: 249 cm
3
Furat x löket: 77 x 53,6 mm
Kompresszió viszony: 12,5:1
Hosszúság: 2165 mm
Szélesség: 827 mm
Magasság: 1303 mm
Ülésmagasság: 998 mm
Tengelytáv: 1475 mm
Minimális magasság: 382 mm
Száraz tömeg: 96,5 kg
Gumiabroncs: elöl: 80/100-21 51R, hátul: 100/90-19
Fék: elöl 250 mm átmérőjű tárcsafék, hátul 240 mm átmérőjű
tárcsafék
Ára: 1 646 000 Ft
Akciós ára: 1 546 000 Ft