Csendes őrült

2002.08.07. 10:33

A motokrossz versenyek eddig elkézelhetetlenek voltak a szemet-orrot csípő kék füst nélkül. Dobhártyánk vibrált a kétütemű motorok visító zajától. A Yamaha az elsők között jelentkezett a négyütemű krosszgépek piacán, ezzel friss levegőt, és decibel-csökkenést hozott a krosszversenyek mezőnyébe.

 
   
   

A Yamahának mindig meghatározó szerep jutott a bokorugrók között. Lehet ezeket a motorokat nem szeretni színük vagy lágyabb rugózásuk miatt, de minden motorsportban találunk Yamahát az első 10 között. A közelmúltban nagy meglepetést okozott, hogy Jeremy McGrath Supercross bajnok átigazolt a gyári Honda csapattól a Yamahához. Jeremy hozta a sikereket, ami bizonyítja azt a tényt, hogy ezekkel a motorokkal is lehet jó eredményt elérni, csak a megfelelő ember kell hozzá.

 
   
 

Az YZ400F 1997-ben debütált a japán, az európai és az észak-amerikai piacon. Akkoriban újdonságnak számított ez a négyütemű modell, senki sem hitte, hogy valaha is labdába rúg a kétüteműek között. 2000-re megerősödött a négyütemű mezőny, elkezdték kiszorítani kétütemű társaikat a versenypályákról. Itt volt az ideje az újításnak. A blokk térfogatát a tervezők 426 ccm-esre növelték, és egy kisebb rokonnal, az YZ250F-el együtt mutatták be a közönségnek, nagy sikerrel. Idén ismét változtattak a Yamaha négyütemű krosszgépein, Lengyel Géza -volt 1. osztályú magyar bajnok - a 2002-es modelleket tesztelte nekünk.

 
   
   

Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy miként elődei, az YZ250F és az YZ426F is mélykék színű maradt. Egyébként az előző évi modellhez képest sem külsőségekben, sem műszakilag nem történt jelentős változás. A karburátor és a gyújtás módosításai az egyenletesebb, és pontosabb teljesítmény leadást biztosítják, míg a teljesen új lengőkar könnyebb és erősebb is lett. Változtattak a lengéscsillapítókon is, amitől sokkal puhábbnak tűnik terepen. A könnyített első kerékagy tartósabb, a nagyobb hátsó féktárcsa a korábbiaknál jobb fékhatást eredményez. A tervezők gondoltak a különböző adottságú sofőrökre, ezért megnövelték a kormány kezelőszerveinek méretét.

 
   
 

Már az első néhány kör után kiderült, hogy az ülés kicsit puha, de ezáltal kényelmesebb is. A 250-es gépet kecsesebbé teszi a kisebb kipufogó. A hátsó sárvédőnél nagyon praktikus a motor megemelését segítő kialakítás, amit más gyártók is átvehetnének.

 
   
   

A Yamaha mindig is a lágyabb futómű-hangolást részesítette előnyben, így aki a keményebbre hangolt gépeket szereti, az általában nem ezt a márkát választotta. Azért ne essünk át a ló túloldalára, az YZ426F-nek sem hajóhinta a felfüggesztése, csak alapból puhább. A váz szerkezete a jól bevált króm-molibdén acélötvözet, tehát nem vették át a Honda alumínium deltabox egységét. A fékek Nissin gyártmányúak és megfelelően adagolhatók. Mindkét modellnél alacsony a kormány, ezért magasabb sofőröknek praktikus lehet a magasító beépítése, vagy egy kormány csere.

 
   
 

A nagyobb krosszgépnél sajnos még nem álltak át az automata dekompresszorra, ami miatt bizony elég nehéz volt beindítani hidegen és melegen egyaránt. Sajnos a motor hajlamos menet közben, gázelvételkor leállni, ami már eddig is számos balesetet eredményezett, és bizony ember legyen a talpán, aki verseny közben újraindítja. Szóval ez a futam már úszott. A teljesítménye kifogástalan alacsony-,közép- és magastartományban, ennek köszönhetően a motor kevésbé hajlamos a kitörésekre.

 
   
   

Kisebb, 250 ccm-es testvére kimondottan jóindulatú, nagyon forgós motor. Viszonylag könnyen indul, de bemelegedése után érdemes visszavenni az alapjáratot. Ez a gép kimondottan a kétütemű 125-ös géposztályra termett, nemhiába ért el hatalmas sikereket a Supercross bajnokságban. Szűkebb fordulókban kissé nehézkes, ezt ellensúlyozza az alacsony fordulatszámon is rendelkezésre álló megfelelő forgatónyomaték és az, hogy gyorsabb egyenesekben stabilabban viselkedik, ami jól jöhet 25 perc után. Ugratóknál így is érezhető a nagyobb öntömeg, amit viszont ellensúlyoz a jól beállított rugózás.

 
   
 

A teszt alkalmával remekül vizsgázott a két Yamaha, Gézának mégis a kisebbik tetszett igazán, mert - ahogy ő fogalmazott - szinte pillanatok alatt rá tudott érezni az ízére. Az YZ426F egy kicsit combosabb, és nehezebben kezelhető, így aki kacérkodik a gondolattal, hogy jelenlegi motorjához hozzátesz még két ütemet, először feltétlenül a kisebbiket, az YZ250F-et válassza!

 
   
   

YZ 426 F műszaki adatai
Típus: egyhengeres, négyütemű, folyadékhűtéses, DOHC, 5 szelepes
Hengerűrtartalom: 426 cm 3
Furat x löket: 95 x 60,1 mm
Kompresszió viszony: 12,5: 1
Maximális teljesítmény: 57 LE/ 9000 1/min
Maximális nyomaték: 49 Nm / 7000 1/min
Váltó: 5 sebesség
Váz: acélcső, dupla bölcső
Hosszúság: 2171 mm
Szélesség: 827 mm
Magasság: 1303 mm
Ülésmagasság: 998 mm
Tengelytáv: 1490 mm
Száraz tömeg: 105 kg
Gumiabroncs: elöl 80/100-21, hátul 110/90-19
Fék: elöl 250 mm átmérőjű tárcsafék, hátul 240 mm átmérőjű tárcsafék
Ára: 1 699 000 Ft
Akciós ár: 1 599 000 Ft


 
   
   

YZ 250 F műszaki adatai:
Típus: négyütemű, folyadékhűtéses, DOHC, 5 szelepes
Hengerűrtartalom: 249 cm 3
Furat x löket: 77 x 53,6 mm
Kompresszió viszony: 12,5:1
Hosszúság: 2165 mm
Szélesség: 827 mm
Magasság: 1303 mm
Ülésmagasság: 998 mm
Tengelytáv: 1475 mm
Minimális magasság: 382 mm
Száraz tömeg: 96,5 kg
Gumiabroncs: elöl: 80/100-21 51R, hátul: 100/90-19
Fék: elöl 250 mm átmérőjű tárcsafék, hátul 240 mm átmérőjű tárcsafék
Ára: 1 646 000 Ft
Akciós ára: 1 546 000 Ft