A világ legnagyobb motorkerékpár gyűjteményei

2003.02.27. 08:43

 
   
   

A Honda már csaknem 30 éve vásárolgatja fel a klasszikus veterán motorokat. Így nem csoda, hogy az egyik legfontosabb motorkerékpár gyűjteményt sikerült összehoznia a japán gyártónak. Ráadásul a portakarók alá rejtve rengeteg gépcsoda várakozik egy használaton kívül álló sportcsarnokban, és ezek közt nem csak Hondákat találhatunk. A gyűjteményt olyan motorokból áll, mint a Triumph Bonneville, az Ariel, az MV Agusta és a Broug Superiors különféle változatai.

A versenymotorok közül Manx Norton-ok, Matchless G50-esek és NSU Rennmax-ok találhatóak meg. A híres ellenfél, a Suzuki RG500 egyik példánya is kiállításra kerül, rajta még Barry Sheene menekült a Honda gépek pilótái elől. Ezek a motorok nemsokára a Honda Collection Hall-ba kerülhetnek át, amely a Twin Ring Motegi versenypálya mellett található Japánban. Ehhez azonban a kiállító csarnokok méretét meg kellene duplázni, pedig alapterületük így sem kevés.

 
   
   

A Honda Collection Hall valószínűleg az egyik legjobb motoros múzeum a világon. Három szinten, 8638 négyzetméter kiállító területen szinte minden fontos utcai motor és autó, áramfejlesztőgép, és versenymotor megtalálható. A kiállított 450 járműnek a 80 százaléka üzemképes, azaz amint olaj, üzemanyag, és hűtőfolyadék kerül beléjük, máris futhatnának pár kört a múzeum háta mögött található tesztpályán. Így akár Doohan 1995-ös NSR500-asa is megmérkőzhetne Hailwood 6 hengeresével.

 
   
   

Igen nehéz lenne olyan fontos Honda motorkerékpárt találni a gyár történelmében, amely a múzeumban nem került bemutatásra. A gyári RVF750-es Superbike, az NSR500-asok minden típusa, és az eredetileg 1993-ban gyártott FireBlade mind megtekinthető a csarnokokban csakúgy, mint az RC143-as, az első Honda, amely részt vett TT versenyen. Összesen mintegy 300 motorkerékpár látható, köztük sok az ellenfelek táborából, mint például Kenny Roberts V4-es GP motorja. A látogatók a kiállítás területén lévő boltban különféle emléktárgyakat vásárolhatnak, és megtekinthetik a motorok restauráló műhelyét is.

 
   
   

A Kawasaki gyűjteménye - méretéhez igazodva - jóval kisebb, mindössze 50 motorkerékpárból áll. Ebben helyet kapott az 1963-as Vörös tankos motor, és olyan speciális modell, mint a 125B8M. Van itt még 1969-es KR-2, amely 123 köbcentis kétütemű motorjával a Kawasaki első GP győzelmét mondhatja magáénak. Megtekinthető az endurance versenyek sztárja, a ZX-7RR, avagy az AV50 kismotor, és a vadonatúj ZX-12R is. Még a legendás Z900 egyik példánya sem hiányozhat, mindössze fél kilométerrel az órájában.

Azonban a kiállítás egyik legnagyobb érdekessége az a két lezárt szürke ajtó mögötti terület, ahol a pletykák szerint a Kawasaki által tervezett, de soha gyártásba nem került motorok prototípusai állnak. Sajnos a japánok soha nem találják a kulcsot, amikor valaki ide szeretne bejutni, pont abban az országban, ahol minden rendben zajlik, és mindent nyilvántartanak. Érdekes.