Régi-új futómű koncepció a Yamaha MotoGP csapatánál

2003.02.28. 11:47
 
   
   

A Yamaha M1 MotoGP gépének legújabb változatában kettő darab lengéscsillapító egységet találhatunk az új hátsó lengővillához rögzítve. A dolog érdekessége, hogy bizony jó néhány évtizede a központi rugóstag egyeduralkodó a gyorsasági motorsport berkein belül. A dupla hátsó rugóstagot manapság már csak retro motorokon, egyedi gépeken, és olcsóbb, hagyományos stílusú utcai motorokon láthatunk.

Az új rendszerű hátsó felfüggesztés mellett egy szintén új, az ülés alatt elvezetett kipufogó rendszert kapott a versenygép. A Yamaha állítása szerint a dupla rugóstag segítségével a motor tömege jobban középpontban, és lentebb tartható, valamint a kipufogó elvezetése egyszerűbb úton oldható meg, ami segíti a motor borításának aerodinamikai kialakítását is.

 
   
   

A rugóstagokat az Öhlins készítette a Yamaha specifikációi alapján, és a svéd gyártó állítása szerint ezek a legdrágább darabok a MotoGP-ben. A rendszer segíti a hátsó kerék jobb tapadását és a gumi élettartamának növekedését azáltal, hogy csökkenti a hátsó kerék pattogását, különösen erős fékezés alatt. A Yamaha szabadalmilag levédette új rendszerét, beleértve a rugóstagok vázhoz csatlakoztatásának módját. Hogy mikor jelenik meg ez a rendszer utcai sportmotorokon - még korai lenne megjósolni, mivel először a versenypályákon kell bizonyítania.