Tragédiával kezdődött az idei Isle of Man TT
A hagyományokhoz híven, május utolsó hetében kezdetét vette a
2003-as Man-szigeti gyorsasági motorverseny, az Isle of Man Tourist
Trophy. A 2001-ben az Angliát sújtó száj- és körömfájás járvány
miatt szüneteltetett, rendkívüli hagyományokkal bíró, az Anglia és
Írország közé ékelődő sziget közútjain megrendezett verseny tavaly
került ismét megrendezésre. Akkor David Jefferies nyerte meg a két
legértékesebb kategória futamát, így idén szinte mindenki
esélyesnek tartotta a Suzuki GSX-R 1000-essel versenyző pilótát. Az
adóparadicsomként is ismert kis szigeten május 24-én az edzésekkel
kezdődött meg a két hétig tartó versenysorozat. Idén a szervezők
több mint 40.000 motorörült vendég érkezésével számoltak, a verseny
2 hete alatt, amelyen kilenc kategóriában indulhatnak a versenyzők,
úgymint TT Formula One, TT Sidecar, Lightweight 400, Ultra
Lightweight 125, Production 1000 TT, Junior 600 TT, Production 600
TT és Senior TT. A kategória határokkal kapcsolatos szabályokról az
adott verseny tudósításánál részletesen beszámolunk.
Az edzések első hete jól indult, mind az esti, mind a napközbeni
gyakorlásokon remek időket mentek a pilóták. A 33 éves Adrian
Archibald 28-án már körrekordot repesztett, 18 perc 9.80 mp-es
köridővel, ami 124.64 mph (200.5 km/h) átlagsebességnek felelt meg.
Archibaldnak nem volt elég a Formula One kategóriában a legjobb
idő, a Junior 600 TT és a Production 600 TT kategóriákban is ő ment
a leggyorsabban. David Jefferies a Production 1000 TT-ben saját
eddigi legjobbját túlszárnyalva érte el a legjobb időeredményt,
azonban 600-as Suzukijának motorja még a második napon felrobbant,
és tartalék blokk nem lévén, ebben a kategóriában tovább már nem
tudott részt venni az edzéseken. Pénteken azonban Archibald
visszavette márkatársától a Production 1000 TT első idejét. A 400
köbcentisek Lightweight osztályában John Barton, a 125-ösöknél
Michael Wilcox, az oldalkocsisoknál Dave Molyneux és Craig Hallam
voltak a leggyorsabbak az első edzésnapokon.
Sajnos május 29-e délutánja egy tragikus balesetbe torkollott. David Jefferies az edzés második körében halálos balesetet szenvedett a Crosby-nál. A Temple Auto Salvage színeiben versenyző Jefferies mindössze 30 éves volt, és már az edzés első körében átlépte a 125 mph-ás átlagsebességet, ezzel az első helyre kvalifikálva magát a Formula One kategóriában. Azonban a mai napig nem tisztázott okból kifolyólag hatalmas sebességgel bukott. A rendezők cáfolták azt a híresztelést, miszerint egy illetéktelen jármű hajtott volna a lezárt útszakaszra, és ezért történ a baleset. Jim Moodie ugyanennél a szakasznál sérült meg könnyebben, amikor egy lelógó telefonkábel lerántotta a motorjáról.