Részletes útmutató Brnóba utazóknak
Augusztus 15. és 17. közt rendezik meg a Brno
mellett található Masaryk versenypályán a Gyorsasági
Motorkerékpáros Világbajnokság 10. futamát. A hazánkhoz legközelebb
fekvő GP pályát tudják legkönnyebben megközelíteni a Magyarországon
élők. Sokan idén először szeretnének kilátogatni a versenyre, nekik
gyűjtöttük össze - remélhetőleg hasznos -tapasztalatainkat.
Első körben az időjárásról. Eddig, ha jól
számolom, 4-szer voltunk Brnóban 1998 óta, és mindössze egyszer
volt hideg, hűvös idő. A meteorológiai előrejelzések szerint épp ma
vonul át Csehország középső része felett egy hidegfront, de
pénteken már napos, szép idő lesz, de nem kánikulai meleggel. A
szombati napra felhőt, záporesőt jelez a béka és valamivel 20 fok
feletti hőmérsékletet, azonban vasárnapra ismét szép, napos időben
nézhetjük a futamokat, az előrejelzés szerint 25-28 fok körüli
melegben.
Az utazásra két útvonal javasolt. Aki nem
szeretne a szlovák és cseh tájban gyönyörködni, az vegye meg a
szlovák és cseh autópálya matricát, amelyekből a 15 napos jegy 800,
illetve 1120 forintba kerül. Budapesten a Visegrádi utcai
Autóklubban és szinte minden nagyobb utazási irodában kapható. Az
autópályás útvonal előnye, hogy nagyon gyorsan oda lehet érni. A
távolság így mindössze 330-350 km Budapesttől, ami 3-3,5 óra alatt
letudható. Persze motorral gyorsabban is, de
nem az autópályán zajlik a verseny, amire utazunk, így aztán
csak ésszel, a szlovák meg a cseh rendőrök szoktak ám
méricskélni.
A Budapest-Győr-Rajka-Pozsony-Malaczky-Brno
autópálya szakasz nyílegyenes, eltévedni nem lehet, forgalom alig
van, mindössze a szlovák-cseh határon és Brno környékén sűrűsödik
be. Aki reggel 4-kor elindul Pestről, pénztárnyitásra simán odaér.
Brnónál majd a Prága feliratot kell megcélozni, és a Prága felé
vezető autópályán kell menni pár kilométert, majd a Shell kút utáni
első kijárón (182-es) kell kihajtani a Masaryk pálya felé. Az
esemény egyébként már az autópályán ki van táblázva, nehéz
eltéveszteni.
Aki unja az autópályát, az mehet fent Szlovákiában is, bár így valamivel többet számoljon az útra. Ekkor Budapest-Tatabánya-Komárom-64-es úton Érsekújváron át Nyitráig, majd az 51-esen Trnava-Hodonin (itt van a szlovák-cseh határ)-Brno az odavezető út. Szép tájakon megy az út, főleg amikor a cseh határ közelébe ér. Tankolni lehet bátran bármelyik nagyobb, ismertebb társaság kútján, a szlovákoknál valamivel olcsóbb a benzin, mint nálunk, a cseheknél kb. ugyanannyi.
A parkolást rendőrök irányítják, néha okosan,
néha érthetetlenül jelzik, ki merre álljon, meddig lehet felmenni a
pálya főbejáratához, hol van még szabad parkoló. Végig vannak
oldalbejáratok, sok helyen a kerítésen is át lehet mászni, de ezt
ne tegyük, nehogy kitalálják, hogy honnét jöttünk. Maga a pálya
felszereltsége és infrastruktúrája nem olyan jó, mint a
Hungaroringé, de azért van minden. A WC fizetős, vagy aki spórol az
a természetben is megoldhatja dolgait. A pályától nem messze van
egy kemping, aminek minőségéről nem tudunk sokat mondani, csak
annyit, hogy ott van, és aki 3 napra megy, azt szívesen látják.
A főbejáratnál, vagy a pálya széle mellett lévő
jegypénztárakban lehet megvenni a jegyet, fizetés euróban, vagy
Cseh koronában történik. Jegyekből a legolcsóbbat, a 490 koronásat
érdemes venni, vagy a következő, 1190 koronásat. Az olcsóbbikkal a
pálya 5 szektorában ülhetünk a domboldalra, míg a drágábbikkal a
pálya felső részében lévő motodromba érkező szakaszt láthatjuk, a
felső célegyenes első részével együtt, egy szélesvásznú TV
kijelzővel megspékelve. Tavaly megpróbáltunk bejutni az olcsóbbik
jeggyel a drágább részre, de nem ment, mert már ellenőrzik a pálya
alatt átvezető aluljárót, ahol a fent említett részre be lehet
jutni. Mindkét jeggyel a főbejárattól egy pár száz métert
visszafelé kell sétálni, és ott lehet bejutni a pályán körbehaladó
gyalogútra. Közvetlen a pálya kerítésének külső oldalán is halad
egy ösvény, ha valaki a megfelelő bejárattól messzebb parkolt, ezen
a dzsungel-úton tudja megközelíteni a kapukat.
A csehek inkább németül beszélnek, vagy csak
csehül, de azért angolul is megértik azt a pár szót, hogy hány
darab jegy, sör, kaja kell. Érdemes kaját vinni, és hűtőtáskában
üdítőt, de nem azért, mert kint drágaság van. Hanem azért, hogy ne
kelljen a sok emberen minden esetben átvergődni a futamok
szünetében. A hungaroringi büfé árszínvonalát meg sem közelítik a
pályán fellelhető büfék. Sőt, a sör kifejezetten olcsó, a csapoltat
érdemes megvenni, amelyből mindenhol egyforma típusú kapható a
pályán, természetesen jéghidegre hűtve. Melegételből is van
választék, van lacipecsenye, a szokásos szendvicsek, csokik, stb. A
legdrágább az üdítő, ezért a német alkoholturisták inkább vesznek
helyette jóféle cseh sört.
Lelátók csak a nagyon drága jegyekhez
tartoznak. Érdemes pokrócot, vagy a jobbaknak kis széket vinni,
szigorúan gyalogsági ásóval együtt, mivel a pályán szinte mindenhol
szakadékszerű lejtőkön ül az ember A székeket ezért be kell ásni a
hegyoldalba, ami a verseny kezdetéig nagy össznépi ásókunyerálós
feladat szokott lenni, amiben a németek verhetetlenül pofátlanok.
Mondjuk, őket nagyrészt amúgy is csak a sör érdekli, nem kell velük
foglalkozni. A büfésátrak mellett mindenféle GP-csecsebecsét áruló
bolt található, és mivel a MotoGP rendezőség által hivatalosan
engedélyezett MotoGP cuccokat árulják, elhihetjük, hogy jó minőségű
árut kapunk pénzünkért. Igaz a különféle sztárokkal díszített pólók
és szinte minden más piszok drága, de hát a fanatizmusnak ára van.
Aki a rövid kis kalauz után kedvet kapott, látogasson el idén a brnói futamra, ahol a MotoGP csillagain kívül hazánk versenyzőit is megcsodálhatjuk a 125-ös kategóriában, és valószínűleg Rizmayer Gabit is láthatjuk a 250 köbcentis géposztályban, mint évek óta mindig. Magyarzászló, légkürt kivitele támogatott, de ezzel egymás fülébe fújkálni szigorúan tilos!