A legnagyobb szériagyártású cirkáló

2003.08.27. 12:25

 
   
   

A Triumphnál már egy ideje tervező asztalon voltak egy hatalmas megacirkáló tervei. John Bloor és csapata egy "picivel" többet akart, mint a már létező legnagyobb cirkáló. A bemutatón azonban mindenki elcsodálkozott, mekkora is igazából egy ilyen monstrum. A Rocket III névre keresztelt gépet egy háromhengeres, soros, menetiránnyal párhuzamosan álló blokk hajtja. A nevet az angolok a hajdanán szép karriert befutott Triumph motoros BSA Rocket-től vették kölcsön. A benzinbefecskendezéses erőforrás lökettérfogata 2294 köbcenti, vagy angolosan 140 köbinch, és akkora dugattyúk mozognak benne, mint a tízhengeres Dodge Viper amerikai izomautókban. Lassan autós nyelven is megmondhatjuk mekkora a rakétánk: 2.3 literes.

 
   
   

A lenyűgöző számok itt még korántsem érnek véget. A 3 hengeres blokk teljesítményét 140 lóerő körül saccolják az angolok. A Rocket III forgatónyomatéka akkora, mint bármely két másik szériagyártású motoré együttvéve. A 236!!! Nm nagyságú hatalmas forgatónyomaték maximum 2500-as percenkénti fordulaton áll rendelkezésre, de ennek már 90% 1800-as fordulaton használható. Ez az óriási érték azt jelenti, hogy a Rakéta akár a Suzuki Hayabusánál is jobban gyorsulhat. A Rocket motorjában dolgozó főtengely maga 18 kg, amelynek karterbe helyezéséhez külön darut állítottak be az összeszerelő soron. A blokk acél gerincvázba passzírozása szintén nem kis gondot okozott a tervező csapatnak.

 
   
   

A Triumph történetében először hajtja meg tengely a 240/50 abroncsméretű, 16 colos hátsó kereket. A motor egyik oldalát a Keihin befecskendező, a másikat a három kipufogó leömlő uralja. Azonban nem csak a blokk mérete kelt feltűnést a gépen, hanem az óriási, 27 literes üzemanyagtank. Mindez nem üt el a motor egyéb méreteitől, hiszen minden arányosan nagy. A felfüggesztést elől felfordított teleszkópvillák, hátul pedig két darab rugóstag oldja meg. A fékezésről elől dupla, 320 mm átmérőjű féktárcsák, 4 dugattyús féknyergekkel, hátul egy darab 316 mm féktárcsa, két dugattyús féknyereggel gondoskodnak. Mindezek után a 309 kg-os száraztömeg nem tűnik soknak egy ekkora monstrumhoz.

 
   
   

A hihetetlen teljesítmény adatok ellenére a Rocket III-ast nem kiállításra, hanem motorozásra szánta a Triumph. Az angol motorgyártó minden termékére jellemző a motor használhatósága, és ez az óriáscirkálónál is alapkövetelmény volt. Amilyen figyelemreméltó a blokk, olyan jó a motor ergonómiája is. Az üléspozíció kényelmes, hasonló a Triumph America modelljéhez, nem kell nyújtózkodni a lábunkkal a lábtartók felél, vagy a kezünkkel a kormány után. A könnyed üléshelyzet, a hatalmas nyomaték mind hosszabb utak megtételére predesztinálja a gépet. A szériagépen levehető az utasülés. Jet fekete, és Bíborvörös a két alapszín. Rengeteg Triumph extra rendelhető egyedi Rakéta megépítésére, kezdve a nyeregtáskáktól, a magas szélvédőn, és speciális krómozáson át, egészen az egyedi festésig, mint ez az angol gyártó többi típusánál megszokott.

 
   
   

A Triumph ezzel a motorjával nem csak egy új típust alkotott, hanem egy olyan lélegzetelállító motort, amelyhez hasonlót a szériagyártású gépek közt nemigen találunk. A Brit Birodalom régi időire emlékeztető Rocket III egyediségével, hatalmas blokkjával és 5 millió forint körüli árával várhatóan a pénzesebb motorosok egogépe lesz. A motor legkorábban tavasszal kerülhet a Triumph szalonokba.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.