Robogósított nagymotorok

2003.10.22. 10:54

Ezen a héten nyitja kapuit a Tokyo Motor Show, mely - talán mondanom sem kell - a japán gyártmányú járművek legnagyobb éves seregszemléje. Míg a kiállított motorok javarészt a japán belpiaci igényeknek felelnek meg, és ezeket Európában soha nem fogják forgalmazni, - legfeljebb 1-2 év csúszással a magyar használtmotor-kereskedésekben láthatunk belőlük néhányat -, a gyártók standján kiállított koncepció motorok mindenképpen izgalmasak.

Honda Griffon

"A közeljövő modellje"-ként jellemezték a Honda Griffon nevű négyhengeres kétkerekűjét. Megjelenésében átmenetet képez a motorkerékpárok és a robogók között, ugyanez igaz a motor nyújtotta utazókomfortra is. A meglehetősen futurisztikus szerkezetbe egy 750 köbcentis, négyhengeres blokkot építettek fokozatmentes, teljesen automata váltóval. A motor-robogót többek között olyan nyalánksággal is felszerelték, mint a kerékperemre szerelt féktárcsa.

Suzuki G-Strider

Akár a Csillagok háborújában is szerepelhetett volna a Suzuki lapos és alacsony építésű tanulmánymotorja, a G-Strider. Itt szintén felvetődik a kérdés, hogy a 916 köbcentis, automataváltós járgányban motort vagy az óriásrobogók legnagyobbikát kell tisztelnünk?

Yamaha Mabris

Vessünk néhány pillantást a Yamaha standon álldogáló Mabris koncepciómotorra is. Az előzőkhöz képest a Yamaha motorját akár már holnap is gyárthatnák, fékrendszere és futóműve a konzervatív irányelveket követi, de amennyire a hagyományok engedik, a Mabris is lapos és hosszú, és a 249 cm3-es négyütemű motorban is automata sebességváltó van.

A lehetséges jövőképeket látva elgondolkodtató, hogy egyszer csak csupa automataváltós motor (vagy óriásrobogó?) között találjuk majd magunkat. Az elsődleges azonban a kényelem, és ez nem csak japán, hanem európai modellekre, és a kettőnél több kerekűekre is jellemző irányzat.