KTM superbike tanulmány

2003.10.27. 13:05

Felmerül a kérdés, vajon a KTM tervezői mostanában baltával vagy hasítóbárddal készítik gépeik formatervét? Ez főként az utcára szánt gépekre igaz, lásd KTM LC8 túraenduró avagy a Duke 990-es legfrissebb változata. A legújabb, bevezetésre váró modelljük formatervét mutatta be az osztrák gyártó a Tokió Motorshown. Az újdonság egyelőre az RC8 Concept Bike nevet viseli és a KTM hosszú távú terjeszkedési terveinek egyik előfutára.

A KTM 50 éve jelen van a világ motorsportjában és első sorban a krossz és enduró szakágban szerzett jól csengő nevet strapabíró gépei révén. Az idei évben a Gyorsasági Motorkerékpáros Világbajnokság futamain saját gyári csapatot indított a 125 köbcentis géposztályban. Ez mindössze a MotoGP kategóriában való részvétel előfutárának számít a gyár részéről. Természetesen mindennek prózai okai vannak: a KTM szeretné kibővíteni modellpalettáját az utcai motorok körében. Jó néhány utcai típus bemutatását tervezi az osztrák gyár a közel jövőben, ebből a legelső várhatóan egy V-kettes, 990 köbcentis superbike gép lesz, amelynek prototípusa az RC8 Concept Bike.

A tervezés elsődleges célja, hogy a motor tömegét minél jobban a 75 fokos, V-kettes, 990 köbcentis blokk közelébe vigyék. Ennek eredménye a filigrán hátsó rész, de a kissé baltával szabott orr rész sem hordoz felesleges tömeget. Az ülés maga az üzemanyagtank, amely szintén a gép súlyának minél jobb tömegközpontosítását szolgálja. A szárazkarteres olajozás miatt kevesebb olajmennyiséget igényel a blokk, valamint a kipufogórendszer is kevésbé töri meg a gép dinamikus vonalvezetését. A kipufogódobot a motor alján vezetik ki. Az idomok tervezése magukért beszél. Itt újból előjön a fejszés tervező rémképe, de a KTM úgy tűnik ezzel a formavilággal igyekszik betörni a kissé egyhangú japán sportgépek piacára. Mindenesetre a dízájnerek állítása szerint a gép az idomainak köszönhetően kevéssé lesz érzékeny az oldalszélre, amely a meredek villaszögű sportgépek egyik jellemző tulajdonsága.

Maga a formaterv egyébként rendkívül egyszerű és letisztult, mint ahogy ez a KTM gépeire jellemző. Ahol légbelépő látszik az idomon, az valós légbelépő, nem a formatervező be nem fejezett gondolata. Hangsúlyozottan érvényesült a funkció mindenek előtt szemléletmód a tervezés során. Ennek ellenére a végeredmény azonnal magára vonzza a tekinteteket. A műszaki adatokról annyit lehet tudni, hogy a Duke 990 és LC8 enduróban használt 990 köbcentis blokkot vették alapul. A blokk egy króm-molibdén ötvözetű térhálós csővázba került. A várhatóan 130-140 lóerő körülire emelt teljesítmény egy hatsebességes váltón keresztül, egy lánc közbeiktatásával jut el a hátsó kerékre. A végsebességre 280 km/h adott meg előzetesen a KTM. Az RC8 Concept Bike súlya szárazon 175 kg, ez azonban az utcai változatnál várhatóan több lesz. A KTM 2005-re tervezi sorozatgyártásba állítani a gépet.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.