Derbi négyütemű gépek

2004.01.05. 11:56

A spanyol Derbi cég, amely nagy tapasztalatokkal rendelkezik a kis köbcentis kétütemű motorok és robogók gyártásában, 2004-től kezdve már négyütemű gépekkel is jelentkezik a piacon. Az egyre szigorodó környezetvédelmi szabályozás lassan minden kétütemű gyártót erre a lépésre kényszerít, pedig magában a kétütemű elvben még mindig sok lehetőség rejlik.

Az új négyütemű, léghűtéses 125 köbcentis blokkal felszerelt Senda modelleket csak városi off-road motornak hívja a gyár. A Senda a gyár régóta létező, jól ismert típusa. Kétütemű 50 köbcentis motorokkal felszerelve igen sokféle változatban készül. A Senda név megmaradt a négyütemű motorhoz is, de az újdonság műszakilag sok mindenben eltér a kisebbik modelltől. A fejlesztés célja a városi használat során előnyt jelentő könnyű manőverezhetőség, valamint a gazdaságosság, a sokoldalúság és a megbízhatóság volt. A 125-ös négyütemű blokk a Hondától érkezik, amely garancia mindarra, amiről a gyári sajtóanyag beszél. Tiszta, csendes, gazdaságos és igen kevés karbantartást igényel. Cserébe viszont mindössze 12 lóerővel ajándékozza meg a tulajdonosát. A kipufogó egységet viszont már a Derbi tervezte hozzá, a blokk természetesen Euro2-es normahatárokon belül pöfékel.

A gyár a 16 éves első jogsisoktól kezdve egészen a napi munkába járok hadáig mindenkinek ajánlja újdonságát, amely mindjárt két változatban készül. Az egyik a Senda 125 R nevet kapta, amely egy mindenes enduró modellt takar, míg a Senda 125 SM egy városi supermotot. Az elektronikus önindító, az 5 sebességes váltó, a 41 mm-es Paioli első teleszkópok és a hátsó központi rugóstag, a 21 és 18 col magas kerekekre szerelt enduró gumik, az elől 260 mm, hátul 220 mm méretű féktárcsák kedvező felszereltséget takarnak, jó áron. A supermoto lényegében megegyezik testvérmodelljével, de 17 colos első-hátsó kerekeket kapott sportos abroncsokkal, illetve előre egy hatalmas 300 mm-es féktárcsa került.

A gépek nem prototípusok, 2004-től kezdve megvásárolhatók lesznek a kereskedőknél, sajnos nálunk egyelőre még nem, mert egyetlen üzletembernek sem jutott eszébe, hogy a Derbi gyár jó áron, jól felszerelt, pofás kis motorokat gyárt, amely a hazai piacon is versenyképes lehetne.