Verseny quad Yamaha módra

2004.02.25. 13:47

A sportquadok kategóriájában a 450 köbcentis géposztály az, amelyik a legnépszerűbb lett és a legkiélezettebb verseny is itt folyik. Ennek köszönhetően a gyárak egyre másra mutatják be a négyütemű krosszgépeik motorjára épülő négykerekű gépeiket. A Yamaha az YFZ450-est még az ősszel mutatta be és jelenleg már kapható a kereskedésekben a gyár négyütemű 439 köbcentis krossz/enduró blokkjára épülő sportquad.

A gép formája keskeny és éles. A motorja az egyik legerősebb a géposztályban, valahol 50 lóerő felett teljesít. A quad rajongók már régóta vártak erre a gépre, ahol a Yamaha igazán népszerű egy hengeres, 5 titánszelepes, DOHC, négyütemű vízhűtéses blokkját ötvözte a szintén elismert ATV technológiájával. Az erőforrás kicsit igényes, csak 98-as oktánszámú ólommentes üzemanyagot tankolhatunk bele.

Megkapta viszont a quadoknal elterjedt elektronikus önindítót, amely gombnyomásra kelti életre a blokkot a versenyeken népszerű 39 mm-es Keihin FCR karburátoron keresztül. A váltóban a tervezők elegendőnek találtak 5 fokozatot is, a hátramenetet viszont ne keressük, mert nincs. A sportquadoknál egyre gyakrabban marad le a rükverc, mivel minden kg számít a versenyben. Az YFZ450 amúgy az egyik legkönnyebb kategóriájában, mindössze 159 kg szárazon. A karburátor egy 10 literes tankból szippantja az üzemanyagot.

A blokk mit sem érne jó futómű nélkül. Elől független felfüggesztésű dupla lengőkarokat találunk, alumínium felső A-karokkal és kormánycsuklókkal. Mozgását nitrogén gázzal töltött, 230 mm-es rugóúttal rendelkező két, minden irányban állítható első rugóstag egyenlíti ki. Hátul egy darab 256 mm-es rugóútat biztosító rugóstag dolgozik, amely egy a motokrossz gépekét modellező felfüggesztéssel kapcsolódik az alumínium lengőkarra. Az eredmény egy leguggolástól mentes hátsó futómű.

A fékezésről elől dupla féktárcsák gondoskodnak, két dugattyús féknyergekkel egyetemben. Hátul egyetlen féktárcsa lassít. Az erőt Dunlop radiál gumik közvetítik a talajra, amelyek alumínium felniken nyugszanak. Az YZF450 a csomagolásból elővéve egyből versenykész. Állítható fék és kuplungkarokkal és alacsony üléssel van ellátva az optimális üléspozíció kialakításához. A légszűrő különösebb eszköz nélkül cserélhető, tisztítható, a lánc feszességét könnyen lehet állítani, a széles lábtartók megkönnyítik a pilóta helyezkedését a gépen. Mindez persze nem olcsó mulatság, hiszen a kék-fehér színekben kapható négykerekűért a Yamaha 2.7 millió forintot kér, amivel még a 660-as Raptor árát is meghaladja néhány százezer forinttal az YZF450-es ára.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.