Husaberg supermotók 2005

2004.08.30. 13:17

Az eredetileg svéd tulajdonú Husaberg részvényei néhány éve a KTM csoport kezébe kerültek, és 1 évvel ezelőtt a gyártást is Mattinghofenbe helyezték át. A 2004-es Husa modellek már mind az osztrák gyár csarnokaiban készültek. Ez sokat javított a gépek minőségén és tartósságán. Jól tükröződött ez az eladásokban, amelyek 48%-kal haladták meg az előző év hasonló időszakát. A Husaberg gépei mindig szépek voltak, erősek, csak éppen üzemeltetésük nem volt éppen gazdaságos, sokszor kellett a versenypályákról érkezett enduró, supermoto gépekhez hozzányúlni. A KTM jól látta ezt, és a 2005-ös modellévre végrehajtott fejlesztések a minőség, a megbízhatóság és a gazdaságosság hármas követelményeit szolgálták. A KTM célja egy folyamatos minőség javulás a Husaberg értékek megtartása mellett.

Ezek alapján a supermoto gépek változatlanul az egyik legkönnyebbek és legerősebbek kategóriájukon belül. Látszik rajtuk a versenypálya örökség és természetesen megmaradt a Husabergekre oly jellemző, négyütemű egyhengeres motorok varázsa. A supermotóknál négy modellt találunk: a versenypályára szánt FS450c és FS650c, valamint az utcai célra szánt FS450e és FS650e gépeket. A két eltérő terület ellenére a motorok műszakilag nagyrészt megegyeznek, az utcai gépeken azonban természetesen világítást, indexeket és önindítót is találunk. A supermoto versenyekre szánt c változat rövidebb áttételű fogaskerekeket kapott, valamint súlyuk 2 kilóval kevesebb a lámpás változaténál.

A 450-es motor titán szelepeket kapott, amellyel magasabb fordulatszámokig kalandozhat a vezérlése. A 650-esbe egy új főtengelyt passzintottak a mérnökök. Ennek kisebb a lökete és nagyobb a merevsége. Mindez jótékonyan hat a tartósságára. Mindegyik supermoto modell új kipufogó rendszert kap, amely könnyebb és jobban illeszkedik a motorhoz formájában is. Bár az utcai modelleken önindító is van, az újratervezett berúgókar jobban illeszkedik a motor formatervébe. Az új termosztát a blokk gyorsabb és hatékonyabb bemelegedéséért felel, valamint állandó üzemi hőmérsékletet biztosít az egyhengeres erőforrásnak.

A WP gyártmányú első teleszkópvillák új dízájnt kaptak, javult a visszajelzésük és jobb szimmeringek gátolják az olajfolyást. A supermoto modelleken új, erősebb anyagból készült villahíd található, melynek eltolása kisebb és egyben állítható is. A WP hátsó lengővilla új rugóval szerelt rugóstaggal és más hangolással igyekszik megfelelni a feladatának. Mindez jobb futómű reakciót, működést eredményez. Újratervezték a hátsó lengővillát is, amelynek merevsége 30%-al nőtt. A fékekben eddig is remek volt a Husa, most pedig egy minden eddiginél erősebb darab került a supermotókra. A radiális főfékmunkahengerrel, radiális felfogatású FTE négydugattyús féknyergekkel ellátott 310 mm-es első tárcsafék számára nincs lehetetlen feladat, szinte már sok is közutakra. Ráadásul a féktárcsa is könnyített, hullámos kivitelű csemege. Hátul maradt az egydugattyús Brembo féknyereg 220 mm-es tárcsával.

A Behr gyártmányú kerekek szélessége elől maradt 3.5 col széles, viszont a hátsó kerék már 5 colosra növekedett, amelyre szélesebb, 160/70-es gumiabroncs került. A kormány szélesebb lett és kisebb szögben hajlított, amellyel jobb lett a motor irányíthatósága. A Husabergek megkapták a KTM-eknél rendszeresített digitális, több funkciós műszeregységet a műszerfalukra, amely nem biztos, hogy előrelépés a tavalyi Husák remek komputere után. Mindezek mellett a Husaberg megmaradt az ami, egy könnyű, mindössze 112 kilós, erős, remekül kezelhető supermoto, amelynek várhatóan sokat növekedik a megbízhatósága a KTM háttérnek köszönhetően. Természetesen a hagyományos gyári kék-sárga színekben lesznek kaphatók a 2005-ös modellek is.