Szentségtörő nyugdíjasok?

2008.03.05. 11:46

Lássuk csak, mivel lehet leginkább megdöbbenteni egy keményvonalas Harley rajongót? Sportmotort faragni a kedvenc V2-eséből? Megvolt, sokszor és sokaknak. Traktort csinálni belőle? Ezt is elsütötték. Dízelt faragni belőle?

Ez lesz az, gondolta Karl Nilson néhány nyugdíjas cimborájával. Kiválasztottak egy 1988-as Harley Davidson FXRS-t, majd gázolajüzeműre alakították át. Természetesen nem csak úgy a térdükre csaptak, mindannyiuk múltjában ott van a gépipari tapasztalat. Korábban az Outboard Marine és a Harley Davidson mérnökeiként dolgoztak. Cégüket stílusosan Grey Eagles Engineeringnek nevezték el a deres halántékú urak.

Akkor, amikor a Shovelhead motor leváltását készítették elő, az Evolution blokk mellett más alternatívája is volt a gyárnak. Ezeket készítették akkor elő Nilsonék, egy olyan 250 köbcentis hengert kidolgozva, amelyet V2-V4-V6 formában lehet összeilleszteni, csereszabatos alkatrészekkel, kétszelepes OHC hengerfejekkel. Az elrendezés egy 500-1500 köbcenti közötti motorcsaládot eredményezett volna, de harminc működő blokk és 12 guruló prototípus után a fejlesztést leállították. A sokkal hagyományosabb Evo lett a befutó, hiába költöttek a Novára 15 millió dollárt.

Talán ez a hiábavaló munka ösztönözte a Grey Eagles nyugdíjasait, hogy újraértelmezzék a Harley Davidsont. A „sima” dízellé alakításon túl turbófeltöltővel és elektronikus üzemanyag-befecskendezővel is ellátták a V2-est. Összeépített motorjuk üzemképes, jelenleg az optimális hatásfok elérésén dolgoznak. Karl Nilson elmondta, az állami szférából van érdeklődés a motorjukra, hiszen az amerikai hadsereg jelenleg is használ a Kawasaki KLX 650-esébe szerelt dízelblokkos gépet. Kifejtette, hogy barátaival mindent megtesznek, hogy még életükben sorozatgyártásba kerülhessen az általuk megtervezett koncepció.

Hogy a közönség elfogadná-e az atipikus Harley-t, az nyitott kérdés. Önöknek beférne a garázsba egy tüsszögőscsopper?