25 éves a Quad

2008.06.15. 22:27


Jubilálnak a quadok. Immáron 25 év telt el azóta, hogy bemutatták az első ATC-t, vagyis All Terrain Vehicle-t. Ahogy a neve is mutatja, a járművet minden terepre alkalmasnak szánták már 1982-ben, amikor a Suzuki mérnökei elkezdték megépíteni furcsa kis járművüket.

Egy évvel később hivatalosan is bemutatták a QuadRunner LT-125-öt. Az emberek értetlenül álltak körülötte. Nem is motor, nem is autó – hát akkor mi ez? Azóta a kérdést már egy óvodás is megválaszolja, de hát az még a hőskor volt. Nem vártak sokáig a modellcsalád bővítésével, egy évvel később már kapható is volt az LT50, a junior quad. A Suzuki történetének egyik leghangosabb sikere lett, ma már keresett gyűjtői tárgy.


A Honda is belátta, hogy az ATC-kel 1970 óta képviselt háromkerekű irány, amely addig a farm-to-town filozófiájukat képviselte, nem elég univerzális. 1984-ben ők is kihozták négykerekűjüket, a TRX 200-at. A Yamaha is ébredt, egy évre rá az YFM200 Moto-4 próbált konkurálni a többiekkel.

1985 mérföldkőnek számított, hisz a Suzuki QuadRacer 250 a növekvő igények hatására a sport felé nyitott és bemutatta az első kétütemű quadot. Az RM motocrossból származó blokkot alumínium lengőkarok és tripla tárcsafék segítette a győzelem felé vezető úton, egy olyan szélesedő ösvényen, amelyet évről évre többen tapostak.


'85-re a Kawasaki is megjelent, és a hószánjairól ismert Polaris is kacsintgatni kezdett a kerekek felé. Ők az automata váltót honosították meg. A harc éleződött, és a Suzuki igyekezett mindenki előtt járni egy lépéssel: a QuadRacer 500 még mai szemmel is egy tüzet okádó sárkány. Két ütem, 230 milliméter rugóút és a villanásnyi idő alatt égbe szökő fordulat, máig csodálat tárgya a megszállottak számára. A versenyszegmensben nem is tudott senki konkuráni a Suzukival.

A Honda is a 4x4 hajtás irányába ment el, megteremtve a mai munkaquadok alapját, a FourTrax 350-et. 1987-ig kellett várni a következő nagy robbanásra, amikor az RD 350 kéthengeresét felhasználva a Yamaha kihozta a máig legendás Banshee-t. Ez Ausztráliában máig kapható, sokan azóta sem találtak jobb alternatívát a kétütemű helyett.


’98-ban lépett a BRP Bombardier is. Lendületesen érkeztek, egy évvel később a Traxter modelljüket már az év quadjává választották. Később a cég négykerekűeket gyártó ágát Can-Am névre keresztelték át. 2001-ben a Yamaha gurított nagyot, a modern négyüteműek között azonnal csúcsra tört a 660 Raptorral.

Az aktuális piac évről évre nagyobb, a quadok közé már a KTM is beszállt. Egyre komolyabb ágazattá válik, mind többen hódolnak ennek a sportnak-hobbinak. Ki az, aki próbálta, és mi a véleménye? Utoléri a quad elismertsége és elfogadottsága a motorokét?