Az agy kormányoz

2008.12.10. 17:14

Az egykori Yamaha mérnök Jean-Michel Thiers kifejlesztette az R1 agykormányzásos változatát. A teleszkópvillákat egyoldali felfüggesztésre cserélte le, a rugózást pedig közvetlenül a vázhoz csatlakoztatta. Aki még emlékszik a GTS 1000-es Yamaha túramotorra, rájöhet, hogy ki tervezte – Thiers nem most kezdett ezzel a témával foglalkozni.

A Tier Motorsports tervei szerint nem csupán Yamahához, hanem más sport- és krosszmotorokhoz is gyártják majd a speciális felfüggesztésüket. Ami az eddigi, hasonló konstrukcióktól megkülönbözteti, az a négyrudas kormánymű a kerékagy belsejében: ez Thiers saját szabadalma. Kiküszöböli a kellemetlen rezgéseket, az úthibákat, és állításuk szerint eddig nem ismert, precíz kormányzást biztosít. A forduláshoz szükséges erő csökken, és a fékezéskor fellépő süllyedés sem lesz jelen az agykormányzásos szerkezetnél, vagyis nem változik a súlypont – a sok apró előnyt összeadva biztonságosabbá válik a motorozás.

A hátrányok? Semminek sincsen csak jó oldala, a tetszetős képek ellenére felmerül néhány kérdés: hogyan kapcsolódik a kormánymechanizmus az erre teljesen alkalmatlan vázhoz? Kiegészítő segédváz van az idom alatt, vagy magához a blokkhoz csavarták? Hogyan vezérli a kormány az irányító rudakat?

Vannak kétségek, de ha a Tier Motorsports igyekezte komoly, biztos, hogy eloszlatja ezeket a 2009 végére tervezett bemutatóig. Az eddigi agykormányzásos gépek kellemes tulajdonságait ismerve kíváncsian várjuk a Tier Steeringet.

Önök ledobnák motorjukról a hagyományos teleszkópot és lecserélnék agykormányzásosra?

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.