Lengyelek keresztben

2008.12.12. 12:36

A kétütemű motorok szerelmesei remegő térddel és könnyes szemmel néznek Lengyelország felé: a JJ2S bemutatta motorjának második, továbbfejlesztett változatát. Az X4 500 névre hallgató, ultrakönnyű sportmotor víziója J. Jacek Synakiewicz mérnök fejéből pattant ki, aki speciális kétüteműjét repülőgépmodellekhez fejlesztette ki.

Ami kicsiben működik, miért ne menne nagyban; egy X-elrendezésű, ötszázas, négyhengeres motort tervezett meg. Ez a membránszelepes motor hasonlóan működne, mint a kétoldalas dugattyúval építettek. Amíg az égéstérben az egyik oldalon sűrítési fázis zajlik, addig az előkompressziós térbe szívódik a friss levegő - üzemanyag keverék. A gyújtás után az égési oldal expandálni kezd, ennek lendülete a túloldalon elősűríti a keveréket, majd a rés megnyílásával a keverék átáramlik az égési oldalra, és szikrát kap.

A másik érdekessége Synakiewicz tervének, hogy a klasszikus forgattyús mechanizmus helyett excenteres megoldást alkalmaz. Az X4 olyan, mint két boxermotor merőleges egybeépítése, de a kiegyenlített elosztás miatt annak vibrációi nélkül. Ez a kivitel idáig még nem szerepelt semmilyen más motorkerékpárban, de a tervek alapján biztos, hogy azonnali gázreakciójú, varázslatos hangú, bársonyos simaságú blokk lesz ez.

Akárcsak a nemrég bemutatott Husaberg modelleknél, a főtengely itt is a súlypont közelébe került, ezért a kedvező giroszkopikus erőhatás miatt kevesebb energiát igényelne a motor kormányzása. A robbanékony kétütemű viselkedés garantált, a JJ2S a tervek szerint 8000-es fordulaton 110 lóerőt teljesít majd. Az üzemanyag Synerject befecskendezőn keresztül jutna el az 56,4 x 50 mm furat / löket arányú hengerekig.

A térhálós acélváz és a ráépített alkatrészek futurisztikusak, de a design részben rájuk simítja a késő hetvenes évek versenysport hangulatát. Az X4 blokk teherviselő elem, a váz csövei és a hátsó futómű is ebbe kapaszkodik bele. A terveken 320 mm-es féktárcsák vannak a fejreállított villápáron, elöl 120, hátul pedig 190-es gumiabroncs került a küllős, retro-hatású kerekekre. Az üzemanyagtartály 24 literes. A gyártás megkezdéséről egyelőre nincs hír, de a technikai különlegességek kedvelői biztosan mihamarabb kipróbálnák a formabontó lengyel sportmotort.

Kedves olvasóink, önök szerint el kell temetni a nagyköbcentis kétütemű motorokat, vagy ez a megoldás a reneszánszát jelenti majd a kékes füsttel elszáguldó gépeknek?

 

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.