A korábbi pánik ellenére szép lassan lenyugodnak a kedélyek: a segédmotorok korábban megszavazott rendszámozási kötelezettsége elmarad. Az eredeti tervek alapján 2009. január első napjától minden ötven köbcentis mopedre és robogóra, 2011-től pedig a segédmotorokra várt volna ugyanez – több százezer embert érintett a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium által kidolgozott törvény.
Számos előnyt soroltak fel, amikor a tervezet szükségességét megindokolták: a lopott motorok megtalálása, a balesetek és közlekedési kihágások utáni azonosítás, a kötelező felelősség- és casco biztosítások utáni kártérítés – de az ötletnek voltak árnyoldalai.
A szürkeimport és a konténeres behozatal eredményeként számtalan hiányos okmányú gép közlekedik – ezek eddig megfeleltek, ez után komoly gond lett volna az egységes nyilvántartásba vételük. Részben ezért is táncolt vissza a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium: a fennálló gazdasági helyzetre hivatkozva nem látják megvalósíthatónak a rendszámos forgalomba helyezési kötelezettséget. Ugyan az előnyökre és az említett pozitív hatásokra továbbra is szükség lenne, de ember, idő és pénzhiány miatt a tervek nem kivitelezhetőek.
Megkérdeztük Rieb Györgyöt, aki többek között az Aprilia motorok és robogók importőri feladatait ellátó Mille Motor Kft. vezetője, miként látja a helyzet. „Sajnálom, hogy az állam kapacitásai kevesek voltak a törvény betartásához, mindenképpen szükség van a mopedek és robogók rendszámozására, csak így lenne áttekinthető és tervezhető a vásárlást támogató finanszírozás és a biztosítási ügyintézés – a jelenlegi kaotikus helyzet nem az értékesítőket támogatja. A lopott, nem megfelelő technikai állapotú robogók és motorok ugyanúgy a közlekedés részesei, mint a névleg ötvenesek; ezek valójában 125-ös vagy akár 250-es gépek, nyergükben olyan vezetőkkel, akiknek erre a kategóriára gyakran még jogosítványuk sincs. Remélem, a törvény most elhalasztott érvényesítése nem késik túl soká.”
Ugyan az ügyintézéshez elfoglalt, a felmerülő költségektől ódzkodók vagy a lopott esetleg szándékosan kisebbnek bejelentett motorok és robogók tulajdonosai fellélegezhetnek, de a quadosok helyzete biztosan változik. Az újonnan vásároltakra április elsejétől kötelező lesz a rendszám, de a régebbieket is utoléri a törvény keze: nekik július elsejétől kell a kis táblát felcsavarni. Természetesen a metódusról és az adminisztratív folyamatról még senki nem tud semmit, a műszaki vizsga feltételei és költsége még ismeretlen.