Kit érdekel a dugó?

2009.06.24. 11:56

Korábban a kerékpár és a motor sokkal közelebb álltak egymáshoz, ám a technika fejlődésével, az egyre erősebb motorblokkok megjelenésével elkülönült a két közlekedési eszköz. Az olyan hibridek, mint a Solex vagy a Dongó-szerű gépecskék csak a fanatikus rajongók miatt maradhattak fent.

A spanyol Derbi is kerékpárgyártással kezdte, neve is ezt mutatja: DERivado di BIcicleta. A versenyhagyományok, a sportos motorok és robogók után a Piaggio csoport tulajdonában levő cég részben visszatért a gyökerekhez: DH 2.0 motorjukról nehéz eldönteni, bicaj-e vagy sem.

Az új tanulmányuk neve DH 2.0 – vagyis Downhill. A hegyikerékpározás ezen szakága a lefele száguldásról szól, az agresszív terepről és az extrém kihívásokról; a Derbi ezt próbálja ötvözni a motorozással. Köztudomású, hogy a terepen az egyik legfontosabb a jármű alacsony tömege, ebben a gép verhetetlen, mindössze 39,9 kilogramm. Végsebessége hivatalosan nincs megadva, de nagyjából 70-80 km/h lehet.

A szíve egy 100 köbcentis, négyütemű egyhengeres blokk. A váltó automata CVT, mindig a kellő nyomatékot adja le. Az alumínium vázhoz elöl 38 milliméter külsőcső-átmérőjű fejreállított villát illesztettek, hátul központi, állítható rugós tag dolgozik.

Az apró, karbonköpenyes kipufogódob segédvázzal rögzített ülés alá került. A gyári információk szerint hangja alig van, és a rajta keresztül távozó kipufogógáz mennyisége is a környezethez van mérve – a kis fogyasztású, csendes terepest bátran ajánlják természetjárásra, aktív hegyi kalandozásra.

Részünkről leginkább Budapesti közlekedésre látnánk értelmét, az alig negyven kilós tömeg, a bicaj méret és minden kibíró felfüggesztés a nagyváros bajnokává tenné. Kedves olvasóink, dugóban ülve ácsingóznának ilyenre?