Három keréken az első hibrid robogó

2009.07.15. 09:17

A frissen bemutatott Piaggio MP3 Hybrid megosztotta a robogósokat. Sokan ragaszkodnak a robbanékony benzinesekhez, igaz, egyre szélesebb az elektromos hajtású gépek felhasználói köre. Az olaszok régóta várt robogója a két tábor közé verne hidat a hibrid hajtás előnyeivel, és megteremtené az ideális nagyvárosi járművet.

A belső égésű motor 124 köbcenti, semmi technikai extrát nem mutat fel: négy ütem, négy szelep és szóló vezérműtengely jutott neki. A hátsó kereket elektromotor is hajtja, ennek önálló teljesítménye 2,6 kW (3,5 lóerő) – ugyan nem sok, de olyan közúti szakaszokon, ahol tiltott a füstöt kibocsátó eszközök használata, éppen elég lehet. Hibrid módban a károsanyag-kibocsátás mindössze 40g/km, ami egy átlagos benzinesnél 90g/km.

A tervezők ígérete szerint hatvan kilométert utazhatunk egyetlen liternyi benzinnel; a hatótávolság növelésébe besegít a fékezéskor töltődő elektromotor. Természetesen hálózatról is táplálhatjuk a lítium-ion akkumulátorokat, az ehhez szükséges vezeték alapfelszereltség. Kombinált üzemmódban 15 lóerő a teljesítmény, ezt a benzines blokk 8500-as fordultnál éri el. A maximális forgatónyomaték 16 Nm, ez már 3000-től rendelkezésre áll.

A gázmarkolat Ride-By-Wire jellegű, számítógépes érzékelő továbbítja a jelet a központi agy felé, ami eldönti, hogy milyen arányban működjön a hibrid hajtás. Ugyan a kicsi helyigényű lítium-ion akkuk tömege alacsonyabb, ennek ellenére a mérlegen nem mutathat keveset a robogó – a sajtóanyag is inkább titkolja a pontos adatot. Nem véletlen, hogy a Piaggio mérnökei a háromkerekű benzines robogójuk testébe tervezték bele a kombinált hajtást – az MP3 rendkívül stabil és fordulékony, biztosan megbirkózik a pár kiló plusszal.