Újításokba menekül a Kawasaki

2009.07.20. 14:23

A hatvanas-hetvenes években a japán motorkerékpár-gyártók sokat tettek azért, hogy kiirtsák az olyan, mára deviánsnak tekintett motorkialakításokat, mint a fekvőhenger. Az addig luxusnak számító soros négyhengeres gyorsan a mindennapok részévé vált, a Guzzikon, Lintókon és Aermacchikon megszokott hasalós blokk szinte teljesen eltűnt.

A sors fintora: most mégis japán felől tér vissza az előre bólogató dugattyú: a Kawasaki levédette a 90 fokban előredöntött, váltóját a főtengely alatt viselő motort. Tavaly láthattuk a 60 fokban megbillentetett gép tervrajzait, most úgy tűnik, továbbgondolták az elképzelésüket. Az elrendezés lényege, hogy a motor tömegközpontjához tolják a giroszkopikus erőhatás középpontját. Ezzel csökken az önsúly, lejjebb kerül a súlypont – így javul a motorkerékpár kezelhetősége.

Az utóbbi két évben felerősödtek az útkereső törekvések. A Husaberg az FE szériával sorozatgyártásig vitte az eltolt blokkot, a Yamaha pedig jelenleg is dolgozik az YZ450F fordított hengerrel készítendő változatán.

Ez a fajta Kawasaki motor nem csupán a motorkerékpárokban lehetne hasznos, hanem a quadokban és a side-by-side gépekben is – ha a fejlesztés folyik tovább, akár már két év múlva kipróbálhatjuk, hogy tényleg van-e bármilyen előnye az újfajta elrendezésnek.