Az év giccs-díjasa

2009.10.08. 10:04

A Kawasaki neve összeforrott a nagy Z-vel, az egyik legkarakteresebb négyhengeressel. Az 1972-ben megjelent széria a hetvenes évek ikonikus és számos rekordot tartó gépe volt, míg a nyolcvanas évek GPZ szériája le nem váltotta. 2003-ban visszatért a népszerű betű: a harmincéves jubileumra bemutatták a meztelen utódot, a Z1000-et.

2006-ig gyártották, majd jött az új generáció – mindkettő blokkja az aktuális sportmotorjuk utcára puhított változata volt. Ez most megváltozott, itt a 2010-es modell, amely a mérnökök ígérete szerint nem egy lebutított pályagép, hanem utcára, az utcai motorosok igényei szerint tervezett naked bike.

A blokk 1043 köbcenti, állítólag nem a ZX négyhengerese képezi az alapját, de egy alaposabb analízis biztosan feltárna néhány komoly hasonlóságot – ezzel nincs is baj, a működő dolgokat fölösleges újratervezni. Furat-löket aránya 77,0 x 56,0 mm.

Teljesítménye 136 lóerő, ezt 9600-as fordulaton adja le, miközben 110 Nm-es maximális forgatónyomatéka 7800-nál jelenik meg. Ugyan a Kawasaki bevallása szerint céljuk az alacsony- és középtartományi kraft kihangsúlyozása volt, de ezek a számok nem alacsonyak –az utcai motorosok talán a sima, lineáris erőleadásban reménykedhetnek.

A 41 milliméteres első villa teljesen állítható, szárait plasztiklemezek takarják. A formaterv kihangsúlyozza a robusztus orrészt: mint egy szamuráj két karja, a lámpamaszk fölötte a sisak. A horizontálisan elhelyezett rugós tagot a tömegközponthoz közelítve építették be. Előfeszítése és húzófokozati csillapítása állítható.

Az új fémtank a túrázók barátja lehet – ha a gyújtáskapcsoló miatt túl nagy tanktáska nem is fél el rajta, de legalább már van mihez kapaszkodnia a mágnesnek. A műszerpanel teljesen digitális, pozíciója manuálisan állítható.

Az öt részből álló hídváz is magában hordja a sportörökséget, igaz nem egyezik meg a ZX aluszerkezetével. A gyári sajtóközlemények annak ellenére, hogy lényegesen könnyebb az elődjénél, ez a piac egyik legmerevebb utcai váza. A menetkész tömeg 221 kiló, ez majdnem pontosan megegyezik például a Honda CB1000R tömegével – igaz, lóerő-tömeg aránya kevéssel, de elmarad a Yamaha FZ1-től.

A Z1000 tavasszal már Magyarországon is elérhető lesz, igaz pontos ára még nem ismert; fehér-narancsban és fekete-ezüstben színben kapható majd. Létezik egy harmadik kombináció is, a barna festéshez kígyóbőr utánzatú műbőr nyerget adnak – nem kell tovább keresni, megvan az év giccs-díjasa.