Száz kilónyi kéj

2009.10.12. 14:39 Módosítva: 2009.10.12. 15:03

A krosszmotorok talán a leggyakrabban megújuló tagjai a Honda kínálatának: a versenyeken kikísérletezett technológia évről évre adaptálódik a sorozatgyártású modellekbe. Tavaly a család legerősebb tagja, a CRF450R esett át komolyabb módosításokon, idén a negyedliteres változat volt soron: kívül-belül frissült, a porlasztót is befecskendezőre cserélték.

A 2010-es CRF250R szokás szerint piros, a rajtszámtábla és az oldalidom fehér. A műanyagelemek megegyeznek a tavaly megújult 450-esen már megismert agresszív darabokkal. A tankra majdnem vízszintesen simuló ülés szabadabb mozgásteret biztosít, a pilóta lazább üléspozíciót vehet fel.

Az injektorhoz szinte teljesen új blokkot terveztek; többek között keményebb anyagból készült a dugattyú, 76,8 mm-re csökkentették a hengerfuratot, nőtt a kompresszió és szilárdabb acélból készült a 10 milliméterrel lejjebb tolt főtengely. A hengerfej szívócsatornája egyenesebb lett, így hatékonyabb a gázcsere. A MotoGP-ből érkezett az erősebb szeleprugó: tartósan bírja a nagyobb fordulatszámokat.

Új váltót kapott a CRF250R, az áttételek jobban illeszkednek a nagyobb teljesítményhez és nyomatékhoz. A kuplung a kisebb súrlódási együtthatójú Kashima bevonatnak köszönhetően tartósabbá vált. A teljes fordulatszám-tartományban erősebb és nyomatékosabb motor önindítóval és berúgókarral, hidegen és melegen egyaránt jól indítható.

Az ötödik generációs alumínium CRF vázat a 450-eséből fejlesztették. A hátsó lengővilla 29 mm-rel hosszabb lett, amely a kigyorsításokkor jótékony hatással lesz a motor stabilitására. A jobb kanyarvétel érdekében kisebb lett a villaszög. A vadonatúj, 48 mm-es átmérőjű első villákban nagyobb, 24 mm-es dugattyúk dolgoznak, valamint új típusú teleszkópolajat töltenek a villaszárakba.

A 16 lépésben állítható húzó- és nyomófokozati csillapítás lineárisabb lett. A krosszosok által kedvelt CRF450R HPSD gyári progresszív kormány-lengéscsillapítóját most a 250-es is megkapta. A Honda új, egy végdobos kipufogórendszerével sikerült 860 g-ot megspórolni. Mivel az injektoros változat fogyasztása kisebb, így az előddel azonos hatótávolság eléréséhez elegendő volt 1,6 literrel kisebb tankot tervezni a motorhoz. A versenyzők számára nem kevésbé fontos hír, hogy a CRF250R-hez már elkészült a vadonatúj HRC kitt is.

Műszaki adatok:

Motor: folyadékhűtéses, négyütemű, négyszelepes, SOHC, egyhengeres

Lökettérfogat: 249,4 cm3

Furat x löket: 76,8 x 53,8 mm

Kompresszió viszony: 13,2:1

Max. teljesítmény: 32,4 kW (44 LE) 11000 1/min-nél

Max. nyomaték: 29,3 Nm 8000 1/min-nél

Keverékképzés: PGM-FI befecskendező

Indítás: berúgókar

Váltó: ötfokozatú

Váz: álduplabölcső, alumínium

Első futómű: 48 mm-es fordított Showa teleszkópok, 16 lépésben

állítható nyomó- és húzócsillapítás

Hátsó futómű: Pro-Link felfüggesztésű Showa lengéscsillapító, állítható kis

(13 lépésben) és nagy sebességű (3,5 fordulat) nyomócsillapítás és 17 fokozatban állítható húzócsillapítás

Rugóút elöl/hátul: 310 / 320 mm

Első fék: 240 x 3 mm-es hidraulikus tárcsafék kétdugattyús féknyereggel

Hátsó fék: 240 x 4 mm-es hidraulikus tárcsafék egydugattyús féknyereggel

Kerekek: fűzött alumínium felni, elöl 21 x 1,6, hátul 19 x 1,85

Gumik: elöl 80/100-21 (51M), hátul 100/90-19 (57M)

Méretek (HxSzxM): 2187 x 827 x 1273 mm

Tengelytáv: 1493 mm

Ülésmagasság: 955 mm

Szabad magasság: 325 mm

Üzemanyagtank térfogata: 5,7 liter

Száraz tömeg: 100,7 kg