Pearl Harbor kicsiben

2009.10.14. 10:08

Nem kizárt, hogy megint lecsúszik róla. Nem kizárt, hogy Noriyuki Haga, az örök második, 2009-ben sem írja be magát az aranykönyvbe. Pedig később aligha lesz olyan, amikor ennyire könnyen megtehette volna.

A potens ellenfeleket, így vagy úgy, de eltakarították, vagyis nyugdíjazták. Corser már nem kellett a Yamahának, egy kétszeres világbajnok célja pedig nem az, hogy a középmezőny alján menjen a darálóban, egy kiforratlan motorral. Még ha BMW is a neve. A mindenkivel összevesző Biaggi szekere az egész sorozatból kifele állt, de az első kenyéradó, az Aprilia végül berántotta a csapatba. Kellett nekik a tapasztalata, és valljuk be, amit a Kalóz 2009-ben az RSV4-el csinált, az maga a csoda – az megérne egy külön cikket is.

Troy Bayliss a tavalyi produkciójával a mennybe ment, azóta feltétel nélkül szólítják őt Istennek, vissza sem akar jönni a földre, ami érthető. Elvan, azt mondta, elég volt neki ennyi, a csúcson hagyta abba – bár a pletykák szerint annyira hajtja a vére, hogy jövőre újra versenyezni fog.

2008 decemberében ott volt Haga, új csapatban, ami a konstruktőri és az egyéni vébé címet is elhozta abban az évben. A szakma már akkor, látatlanban megkoronázta a japánt. Annyira papírformának gondolták a helyzetet, hogy Noriyukinak meg sem kellett volna szereznie a címet, inkább a címnek kellett volna Noriyukit; mint amikor a hegy megy Mohamedhez. A rendszerelméletbe azonban bekerült egy vírus: az újonc Ben Spies – aki a WSBK pályáinak zömén még soha életében nem járt.

Ben Spies megosztotta a szakértőket. Tudta mindenki, hogy a tengerentúlon háromszor gyűjtötte be zsinórban az amerikai SBK címet, de azt mondták, az más: vakok között a félszemű a király, de a WSBK nagyobb falat – Ben fél szeme kevés lesz a mezőnybe. Hát nem lett, inkább a többiek lettek kevesek Spiesnek. Ha nincs annyi technikai gond, a 2010-ben teljes MotoGP évadot menő amerikai már réges-rég megünnepli a világbajnoki címet.

Pedig voltak még esélyesek, csak teljesítményük nem volt egyenletes. A portugál tesztet januárban megnyerő Shane Byrne, aki ott, privát motoron kihipózta a mezőny önérzetét, aztán a szezonban egy darab második helyig jutott. Vagy a forrófejű Fabrizio, aki néha megváltotta a világot, néha meg bilibe lógó kézzel bambult: elmentek mellette a dolgok. Neukirchnerben közel sem volt annyi dac, mint tavaly; idén már tőle vártak eredményeket, de nem jöttek. A hondásoknál pedig csak villanások történtek, azzal pedig senki nem lesz sorozatsztár.

Most tehát ott állnak ketten, egy futammal a vége előtt: Ben „Elbows” Spies és Noriyuki „Nitronori” Haga. Hagánál a fór, ő 436 pontot gyűjtött, Ben pedig 426-ot. A portimaói hétvégén ötvenet lehet szerezni fejenként, így a meccs még nem dőlt el. A látók víziója egy életre menő, test a test és kerék a kerék elleni, őrült csata. Bár huszonhat verseny elment idén, most már csak Portimao számít.

A portimaói pályát tavaly adták át, ugyanúgy szezonzáró versenyt rendeztek rajta. Mivel 2008-ban Spies még az AMA-ban versenyzett, így hivatalos portugál versenyeredménye nincsen. Igaz, Portimao első rekordjai sem Hagához fűződnek. A délelőtti versenyt be sem fejezte, öt körrel a vége előtt állt meg a Santander Yamaha; odáig viszont nem ment rosszul. Második futama már a rajtnál eldőlt: a japán kiugrott, a box-áthajtásos büntetés után az utolsó előtti pontszerző helyre, a 14-ikre tudott visszakapaszkodni. Legjobb körideje azonban jelzésértékű, Troy Bayliss után Noriyuki ért a leghamarabb körbe a ringen, 1:44.990-et vert a stopperbe.

A különleges, könyöklős testtartása miatt Elbows-nak nevezett Ben Spies tavaly ősszel járt életében először a pályán, mikor a Yamaha bemutatta a gyári csapatot. Spies és Sykes ekkor vettek részt első ízben verseny szimuláción. Ott hamar kiderült, hogyha az R1 potenciáját pornószínészbe lehetne oltani, akkor az a színésznőknek nagyon fájna. Ben már ekkor befért 1:44 alá, ráadásul nem csak egyszer, hanem sokszor és stabilan. Sykes sem ment rosszul, 1:44 közepét hozta folyamatosan – akkor még próbálta mentegetni a vezetés, hogy lesz ez jobb is, de az áttörő fejlődés az évad során elmaradt. Spies viszont ütött, és a Yamaha érezte, megfogta az Isten lábát.

Jött a hivatalos januári teszt, amikor már Nitronori is az idei, éles motorral és gumikkal ment neki Portimaónak. Az akkori tesztet, ugye Byrne nyerte, de mögötte rögtön ott volt Spies, majd szorosan Haga. Már akkor a maguk kis csatáját vívták, csak még nem tudtak róla.

Elbows 1:43.484-et ment, Noriyuki legjobbja 1:43.487 volt. Igen, jól látják, az három ezred, azzal nem sokra megyünk tippügyileg. Illetve mégis: ez egy nagyon szoros, torokátmetszős, a hivatalos szabályok keretein belül az összes csínyt és fifikát kijátszó összecsapás lesz, majd meglátják.

Na de mit mondanak a szakértők? A bwin.com 1.45-ös szorzóval fizet Noriyuki Haga elsőségére. Ben Spies vébé címe 2.55-ös oddszot jegyez. Ergo a bukmékereknél sokat jelent a japán tíz pontos előnye. Vajon a bátrak fognak meggazdagodni egy hét múlva?

Maga a pálya egyébként leírhatatlan, kicsit túldimenzionált, akik mentek már rajta, azóta transzban vannak. Hihetetlen szintkülönbségeket kell legyőzni, rengeteg a beláthatatlan kanyar, sok helyen az ív közepén kell befékezni – szóval technikás. Viszont számtalan az ideális ív, így előzésből lesz bőven. Hosszú egyenesek is vannak, és ezek, meg a nagy emelkedők lóerőket igényelnek. Noriyuki már egy hete kiadta az ukázt a bolognai mérnököknek, hogy keressenek még lóerőket, hisz a Ducati hátrányban van a sornégyesekhez képest.

Spies nem pánikol, hiába sikerült felemásan a magny cours-i menet: „Teljesen mindegy, mi történt azon a hétvégén, mert Portimao két futamát így is, úgy is szeretném megnyerni.” Kemény a csávó. Ha sikerül neki, Hagának a cím szempontjából a két második hely csúf vereség lenne: akkor pontazonossággal lenne világbajnok Elbows, hiszen több győzelme van. Tizenhárom, a nyolc ellenében.

A verseny jövő héten vasárnap, október 25-én lesz. Az Eurosport 9:35-kor, és 15:30-kor élőben közvetít. Jó szórakozást!