Lefojtott gépek a Dakaron

2009.12.16. 14:40

Annak ellenére, hogy a KTM hivatalosan távol marad az idei Dakartól, mégis 83 osztrák gép sorakozik majd fel a verseny Buenos Aires-i rajtjánál. Január elsején indul az állítólagos terrorveszély miatt Dél-Amerikába exportált küzdelem – a 161 motoros több mint fele KTM-mel próbálkozik.

Természetesen a legnagyobb neveket nem kell hiányolnunk, Despres és Coma is ott lesz, igaz, privát versenyzőként. Talán még emlékeznek a gyár májusi bejelentésére: a versenyt szervező ASO váratlan rendelkezésként 2010-től maximum 450 köbcentiben határozta meg a motorok maximális hengerűrtartalmát. Ismerve a KTM modellpalettáját és fejlesztőmunkáját, nem lepődtünk meg a jogos sértődöttségen  másnap bejelentették távolmaradásukat.

Mivel fejlesztéseik a 690-esekre alapultak és a bejelentés idején már kész gépekkel és alkatrészekkel várták a leszerződött pilótákat, nehéz helyzetbe kerültek – mindenki számára világos volt, hogy az új szabályozás a japán járműgyártó lobbinak köszönhető. Az ASO nem feledhette, hogy a KTM az egyik legmeghatározóbb és legsikeresebb terepes márka – meghajolva a nemzetközi felháborodás előtt, megengedték, hogy légtorok szűkítéssel lefojtsák a nagyköbcentis LC4-es egyhengereseket.

Stefan Pierer, a tulajdonos elmondta, hogy a kötelező lefojtás ellenére rengetegen szavaztak bizalmat a KTM-nek. A 690 Rally tervezése és felépítése a Ready to Race filozófiát szolgálja – bíznak benne, hogy technikai fölényük kompenzálja a gyengébb blokkot. Cyril Despres is bízik az osztrák gépekben. Elmondta, hogy nem csupán a lóerők számítanak, hanem a tapasztalat is; ennek a francia, ám Andorrában élő versenyző nincs híján.

A másik európai résztvevő is komolyan felkészült, az olasz Aprilia az RXV 4.5 raliváltozatával indul a Dakaron. A Team Giofil által fejlesztett kéthengeres 2008-ban és 2009-ban is bizonyított, kategóriájában számos nemzetközi sikert mutatott fel a V-motoros konstrukció.

Négy Aprilia áll rajthoz: Paolo Ceci, Gerard Farres, Francisco Lopez és Alex Zanotti képviseli a márkát Dél-Amerikában. Gépeik külseje alaposan megváltozott: a könnyű endurós köntös helyett póttartállyal, rali-idomokkal és természetesen navigációs berendezésekkel látták el az RXV-t. A gyári közlemény szerint a futómű és a váz is átesett néhány változáson – a Dakar támasztotta hihetetlen igénybevétel speciális módosításokat igényelt.