Kukába dobták a GSX-R-t

2009.12.26. 11:45 Módosítva: 2009.12.26. 12:51

Ezek a versenyek a tévénézőkhöz szinte alig jutnak el – ha negyed évente bevágnak tíz másodpercet, akkor az már jó szezon volt. Nyilván azt is csak akkor, ha valami hihetetlen nagy verés vagy orbitális tömegbukás történt valamelyik fordulóban. A betétfutam nem népszerű dolog, és ha soknak nem is, de egyvalakinek nagyon jó lesz 2010-ben: a Triumphnak. 

Gondoljunk csak bele: igaz, hogy Noriyuki Haga Jonathan Rea vérét ontotta fél órával ezelőtt, de ha már itt ülök a lelátón, az emésztési szünetekben csak ránézek, hogy ki az isten körözik a pályán. És mit fogok látni? Húsz darab nakedet azon a helyen, ahol a legkeményebb utcai speedmotoroknak kéne leradírozniuk egymásról a dukkót. Valljuk be, a meghökkentés kiváló marketingeszköz. Deklit koptató Street Triple, erre még a laikus is felkapja a fejét – a tisztséget eddig betöltő GSX-R-ek erre már alkalmatlanok, megunták őket. 

Sikerült elbeszélgetnünk a projekt megálmodójával, Giuliano Rovellivel. Szerinte ez kitűnő szórakozás lesz a nézőknek, és kiváló reklám a Triumph-nak. Igaz, az angolok ott vannak a Supersport 600-ban – a Daytona 675-tel versenyző csapatot egyébként szintén Giuliano vezeti – de ez mindenképpen több embert, az utcai motorosokat is lázba hozza majd.

„Képzeld csak el, milyen lesz, amikor húsz idom nélküli gép esik egymásnak a pályán. Fantasztikus. A Street Triple-ből ugye megépítette a gyár ezt az R-es változatot. Mi bizonyíthatná jobban a motor rátermettségét, mint az, hogy a világ legjobb pályáin versenyeznek vele?”

Rovelli a BE1 Racingről, az SSP600-ban induló csapatáról is elmondott pár dolgot. Megkérdeztem tőle, miért erőlteti még mindig Garry McCoy-t, hiszen akármennyire is szeretjük és tiszteljük őt, azért lássuk be: sokkal többször törte össze magát, mint amennyit az orvostudomány jelen tudásával kezelni tudna.

Rovelli nevetni kezd: „Persze, ezt tudjuk mi is. Mikor is született Garry? '72-ben, tehát harminchét  éves, de a biológiai kora legalább hatvan. Tele van fémekkel, csavarokkal és lapocskákkal a lába, rengeteg műtéten esett át az elmúlt tíz évben. Két oka van, hogy nálunk megy: egyrészt mert nagyon gyors, másrészt egy legenda: őt soha nem fogjuk elfelejteni.”

Giuliano szerint a legjobb ötben kellene végeznie Garrynek a 2010-es idényben. A versenycsomag kezd összeérni, egyre több speciális alkatrészt tudnak kierőszakolni a gyárból. Persze a Triumph költségvetése soha nem lesz olyan szinten, mint ahol a japán csapatok tartanak. Viszont szerinte a Daytonában több lehetőség van.

„Jelenleg olyan hatvan-hetven százalékot tudunk kihozni abból, amire ez a motor képes. A Honda és a Yamaha több, mint kilencvenet, és még így is szorongatjuk őket. Persze a Triumph gyár soha nem fog olyan erőket megmozgatni, mint a konkurencia. Hogy értsd: a Daytonában, amivel McCoy versenyzik, teljesen ugyanaz a váltó van, mint amivel a boltban megveszed a saját 675-öd. A Yamahában minden egyes fogaskereket ki tudsz cserélni.”

Az idei jó eredményekkel sikerült akkora nyomást gyakorolni a Triumphra, hogy kifejlesszék a speciális váltót a csapatnak. Giuliano továbbra is hisz a projektben, és nevetgélve hozzátette, olyan feltételekkel nem lenne kihívás versenyezni, amilyennel a japánok mennek.