Nyilatkozatháború a Balatonring miatt
A Balatonring beruházói szerint a Magyar Fejlesztési Banktól várt 15,3 milliárd forintos hitel feltétele többek között az 5,34 milliárd forintos önerő, fedezete pedig a felépülő pálya. Péntek este kiadott közleményük cáfolni próbálja az Indexen megjelent cikkek állításait. Hangsúlyozzák, hogy a hitelszerződést még nem írták alá.
A szerződés tervezete szerint az önerő elköltését először kivitelezői szerződésekkel, teljesítésigazolásokkal, számlákkal és átutalási bizonylatokkal kell alátámasztani. Egy nemzetközi mérnökiroda ezeket megvizsgálja, majd a helyszínen ellenőrzi a megvalósult műszaki tartalmat. Csak ezután történhet bármilyen folyósítás. Az MFB mindig utólag, megvalósult munkarészeket finanszíroz, a hitel utolsó részletének kifizetése valamikor év végén, az első verseny megtartása után várható.
A beruházók szerint az állami támogatásnak nevezett 20 milliárd forint valójában a Turizmus ZRt. által a Dorna felé tíz év alatt összesen fizetendő versenyszervezési és szolgáltatási díj, amiért a jogtulajdonos cég ellenszolgáltatásként a versenyszervezés jogát és nagyon magas értékű marketingszolgáltatást ad cserébe. Ilyen például, hogy a több mint kétszáz országban közvetített esemény során szinte az egész világon láthatják a Magyarországról készített félperces reklámfilmet – ezen kívül még sok egyéb marketinglehetőséget is biztosít a szerződés - áll a közleményben.
A folyósítandó hitelért cserébe az ország egy egész világon ismertté váló pályát és rendezvényközpontot kap, amely élénkíti a régió és az ország turizmusát, hozzájárul a balatoni szezon kitolásához, adóbevétel-többletet generál. Rengeteg illetéket, a hitelre kamatot, a garanciára díjat fizet a beruházó; a fejlesztés a régióban komoly jövedelmet hoz, az állam megkapja a Balatonring bevételeinek harminc százalékát, és nem utolsósorban jelentős ország-marketinget könyvelhet el. Az egyetlen valós költség az állam részéről a jogdíj, amely teljesen megfelel a nemzetközi gyakorlatnak.
A közös nyilatkozat szerint a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. száz százalékban a Worldwide Circuit Management S.L. tulajdonában áll. Ugyanez a cég a Balatonring Zrt. hetven százalékos tulajdonosa. A WCM létrehozói több mint tíz éves tapasztalattal bírnak versenypálya tervezés és menedzsment, versenyszervezés és –lebonyolítás, valamint a kapcsolódó jogok kezelésének és versenyzők menedzselésének területén. A társaság tulajdonosai évi ötven hetes kihasználtsággal üzemeltetik a valenciai pályát. Továbbá övék a MotoGP futamának rendezési joga, és tulajdonosok abban a cégben, amelyik a valenciai Formula 1-es futamot szervezi, így ebben is rendelkezik tapasztalattal.
Állításuk szerint a WCM a Dornával (a MotoGP jogok tulajdonosa) több új futam létrehozásán dolgozik Brazíliában, Marokkóban és Görögországban. A cég felügyeli a projektmenedzsmentet és felel a pályák szakmai koncepciójáért és a tervezésért.
A WCM 50 százalékos tulajdonosa Vicente Cotino Escriva, a Sedesa, a Pontia Capital és több jelentős spanyol vállalat tulajdonosa. Befektetései az építőiparban, az ingatlanfejlesztés területén, a koncessziós jogok kezelésében, illetve a megújuló energia iparban jelentősek, főleg Spanyolországban, Közép-Kelet Európában és Dél-Amerikában.
Jorge Martinez Aspar négyszeres világbajnok, az egyik élcsapat, az Aspar Team alapítója és negyven százalékban tulajdonosa a WCM-nek. A cég ügyvezetője és öt százalékos tulajdonosa Facundo Garcia de la Cuadra, aki 1993 óta autó- és motorversenyek rendezésével foglalkozik.
Az Index birtokába került belső feljegyzés szerint a Pénzügyminisztérium főosztályvezetői mégis több ponton kifogásolják a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft-nek nyújtandó beruházási kölcsönre és kezességvállalásra vonatkozó kormány-előterjesztés jogszerűségét.
A cikk szerint a konstrukció nem felel meg a hazai jogszabályoknak, mert a hitelfelvevő jelen állás szerint nem biztosít megfelelő fedezetet. Az egyedi kezességvállalás törvényi feltétele, hogy a hitel visszafizetése biztosított legyen. A főosztályvezetők Oszkó Péter pénzügyminiszternek írt levele alapján ez a feltétel nincs meg. A kiszivárgott információk szerint nem javasolták a magyar állami részvételt a közösségi joggal való összeegyeztethetőség miatt bizonytalan konstrukcióban.
Bodoky Tamás oknyomozó újságíró cikksorozatának visszhangja a parlamentbe is elért: Bajnai Gordon kormányfő péntek délután a nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter azonnali intézkedését kérte annak érdekében, hogy a Magyar Fejlesztési Bank minél előbb hozza nyilvánosságra a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. projekt-dokumentációjával kapcsolatos hatástanulmányt - közölte a kormányszóvivő az MTI-vel.
A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium közölte, megtették a szükséges lépéseket annak érdekében, hogy a lehető leggyorsabban nyilvánosságra kerüljenek a szóban forgó dokumentumok. Őry-Kovács Katalin, az MFB kommunikációs igazgatója azt nyilatkozta: a Fejlesztési Bank jogászai hétfőn megvizsgálják, nem üzközik-e jogszabályba a KPMG-vel kötött szerződés alapján a megvalósíthatósági tanulmány nyilvánosságra hozatala. Ha jogszabályba ütközik, akkor a tanulmányt a bank átadja a minisztériumnak, és a fejlesztési tárca saját belátása szerint dönt majd a megvalósíthatósági tanulmány közzétételéről.
Az ügy előzménye, hogy három civil szervezet nyílt levélben fordult a miniszterelnökhöz, amelyben az MFB által a Sávoly Motorcentrum Kft. részére nyújtandó 15,3 milliárd forint összegű kölcsönre és mintegy 20 milliárd forint költségvetési támogatásra vonatkozó szerződéskötés és a kapcsolódó kifizetések felfüggesztését kérték. A levelet a K-Monitor Közhasznú Egyesület, a Társaság a Szabadságjogokért és a Transparency International Magyarország jegyezte. Az előbbi két szervezet a versenypolitikai biztosnak is írt levelet, amelyben azt kérik, vizsgálja meg a Bizottság a pálya megépítéséhez nyújtott állami támogatás összeegyeztethetőségét a közösségi támogatási szabályokkal.
Az Index csütörtökön azt írta: a Pénzügyminisztérium (PM) szakértői túl kockázatosnak és jogszerűtlennek tartják a Balatonring megépítésének állami támogatását. Az NFGM és a PM által előkészített, a pénzügyminiszter által azonban végül nem támogatott előterjesztést tavaly október végén fogadta el a kormány.
Kovács Bence János, a sávolyi beruházás befektető cégcsoportjának vezetője csütörtöki sajtótájékoztatóján azt mondta: egy, az autó- és motorsportban érintett cég, valamint a Zsámbéki-medence ingatlanfejlesztői állnak a Grupo Milton elleni lejárató kampány mögött, meg akarják akadályozni a pátyi és a sávolyi beruházást.
Kovács szerint ez a cég 30 millió forintot akart megszerezni tőle, előbb a maga, majd egy jelenleg parlamenten kívüli, de a mostani választásokon oda igyekvő párt részére, amelynek honlapján is olvasható, hogy ellenzi a két beruházást. A zsaroló szöveget, amelyben a pénz ellenében a sajtóhadjárat leállítását ígérték, a tájékoztatón lejátszották, illetve írásban is a sajtó rendelkezésére bocsátották. A zsarolás miatt Kovács Bence János büntető feljelentést tesz.
A Lehet Más a Politika csütörtökön közleményben jelentette be, hogy közérdekű adatkéréssel fordul az MFB vezérigazgatójához a Balatonring beruházás kapcsán. Örülnek, hogy a projekt befektetője vesztegetés miatt feljelentést tett, a rendőrség nyilvánvalóan tisztázza majd az LMP-t a vád aló, mely szerint Kovács Bence Jánost a párt nevében zsarolták volna meg. Közleményükben elmondták, hogy szakmai érvek alapján kifogásolják a Balatonring megépítését éppúgy, mint a pátyi projektet, vagy korábban a sukorói King's City beruházást.
Sávolyon a Milton eddig 7,4 milliárd forintot fektetett be közművekbe, teljes tavalyi magyarországi beruházása pedig 280 millió euró volt. Az említett hitelre és garanciára azért van szükség, mert a válság miatt másképpen nem lehet hitelhez jutni - ismertette cége helyzetét Kovács Bence János.
Bobek József, Sávoly polgármestere pénteken azt nyilatkozta: a község területén épülő Balatonring által olyan fejlesztést kaphat a térség, amely a régiónak és az országnak is jó, ezért értetlenül áll az utóbbi napokban a beruházás lejáratásával kapcsolatban megjelent hírek előtt. A polgármester kifejtette: a befektetők, illetve a Sedesa az általuk eddig ígérteknek megfelelően, tudomása szerint saját forrásból végzi az építkezést, megvalósítva a pályához elengedhetetlen fejlesztéseket is.
A befektetető és Kovács Bence János az önkormányzattal szemben eddig minden ígéretének eleget tett - szögezte le Bobek József. Hozzátette: elkészült a település szennyvízrendszere, amire a Balaton-törvény szigorú elvárásainak is megfelelni kényszerülő Sávoly egy évtizede vágyik, de a befektetők nélkül esélye sem lett volna rá. Az építkezés folyamatos munkalehetőséget biztosít a negyven százalék fölötti munkanélküliséggel küszködő térségnek.
Bobek József álláspontja szerint elfogadhatatlan csúsztatásokat tartalmaznak azok a híradások, amelyek szerint az állam 20 milliárd forintos támogatást, valamint 15,3 milliárd forintos hosszú lejáratú hitelt nyújt a pálya építéséhez. Emlékeztetett arra, hogy a Balatonring egyedülállóan tíz évre szerezte meg a Dornától a GP futamok rendezési jogát. A polgármester szerint elfogadhatatlan az ügyben a beruházás ésszerűségét és tisztességességét megkérdőjelező civil szervezetek fellépése, annál is inkább, mert olyanok emelték fel a hangjukat, akikkel még nem találkoztak Sávolyon.
Információink szerint az Indexen megjelent tényfeltáró cikksorozat szerzője, Bodoky Tamás rágalmazás és becsületsértés miatt feljelentette Kovács Bence Jánost.