Suzuki és Ducati uralom az SBK nyitányon

2010.02.28. 13:09

leon haslam aus

Első verseny. A bajnokesélyeseknek nem jött össze az első menet, Toseland, Crutchlow és Vermeulen még a verseny korai szakaszában törték rommá motorjaikat. A talpon maradt Haga és Biaggi sem örül igazán: előbbi harmadik helye ugyan fontos pontokat hoz, de elképzelései győzelemről szóltak. Az apriliás Max is gondolt jobbra: a verseny felénél mindenképp, amikor a vezető trión tizedeket hozott körönként. A célvonalon két ember, Haslam és Fabrizio is győzelemnek örült: a szoros versenyben még maguk sem érezték, ki ért be először. Aztán célfotóelemzéssel derült ki, hogy Leon gyorsabb volt. Húsz centivel csupán, ami négy ezredet jelent ennél a tempónál.

Kiválóan kapta el a rajtot Noriyuki, nagyjából hét embert fékezett ki már az első kanyar előtt; ezzel Leon Haslam mögé sorolt be. A Haga drukkerek agyában elpattantak az erek, azt hitték a tavalyi forgatókönyv szerint folyik majd a játék, ahol hasonlóan nagy hátrányból nyert a japán. Csakhogy ez most más: az első ébresztőt Fabrizio fújta, amikor nem csak simán kifékezte a csapattársat, de kicsit meg is lépett előle. Az olasz célja nem volt kérdéses: leigázni Phillip Islandet, tönkre verni a Haslam nevű srácot, aki abban a pillanatban vezette a versenyt.

2

Az ötödik helyről hempergett a kavicságyba James Toseland, és nem azért maradt földön, mert összetörte magát: a MotoGP-s szenvedés után nyíltan vállalta, hogy visszalépés neki az SBK – ilyen előzmények után rögtön az első futamon elesni pocsék dolog. Pár perccel később a Kawasakihoz szerződött Vermeulen fékezett túl nagyot, és csúsztatta el a motor elejét: visszaállásra nem volt esély, mivel a ZX10R blokkja kidurrant. Hasonlóan esett el Crutchlow, a tavalyi Supersport bajnok. A 2009-es világverő Yamaha R1-ből mindkettő mellékvágányon – ez a mérleg a félidőben.

Közben hátulról Biaggi futott reményteljesebb köröket: a negyedik helyért nagyjából öten mentek test-test elleni küzdelemben – Checa, Guintoli, Rea és Smrz, egyik sem az a szerény, félős gyerek. Maximiliano pár kör erejéig tudta magát átrágni a csatasoron, de a végjátékban elfogyott a gumija, vagy az ereje, vagy mindkettő, és ötödik lett.

5

Az első hármast nem veszélyeztette senki. Fabrizio még ráijesztett Haslamra az utolsó körben, mellé ment, szurkált, mindössze négy ezred hiányzott végül a győzelemhez. Leon életében mérföldkő volt ez a motorozás: soha nem nyert még a kategóriában. Haga a végén föladta, az utolsó körben félgázon ment – ezúttal elég volt a biztos harmadik hely.

Második verseny. Ugyanaz a hármas lépte le a mezőnyt a rajtnál, mint az első versenyen; viszont az üldözők között most nem volt Biaggi. Volt helyette Guintoli, az évekig MotoGP-ben szolgáló francia, aki éppen ezek alatt a szezonok alatt éhezett ki a sikerre: a privát Yamaha, majd a szintén szatellit Ducati csapatoknál nem alkotott maradandót. Most viszont itt van, gyári támogatással, a mezőny egyik legerősebb motorján, a GSXR1000-en. Egyértelmű volt, hogy támadnia kell: és a stílus, amiben a csapattárs Haslam sarkára lépett minden célegyenes végi féktávon, nem volt távirati.

Összeálltak így négyen: a két gyári Ducati, nyergében Fabrizióval és Hagával, és a két gyári Suzuki, amit az órákkal korábban győző Haslam és az idén nagy szezon előtt álló Guintoli ültek meg. Már körről-körre növelték előnyüket a boly maradék részével szemben, amikor a sírjából hirtelen kihenteredett Carlos Checa, és meghúzta a gázt. Fölösleges is volt köridőket elemezgetni, vagy kalkulálgatni, hogy a spanyol mikor ér oda az elejébe: gyakorlatilag körök alatt hozott be rajtuk másodperceket; világosabb volt, mint a nap, hogyha Checa tartja a ritmust, szó szerint elgázolja az akkor negyedik Hagát.

3

Öt körrel a vége előtt oda is ért. Haga épp a végére fáradt el megint, Carlos ki is kerülte, mint a bóját. És persze következtek a többiek: az éppen Guintolival meccselő Fabrizio nagyjából egy rundnyi piszkálásába került, Sylvian még annyiba se. Vermeulen közben elnézett egy féktávot, hatalmas sebességgel vágódott bele a gumifalba: baja is lett, mivel saját lábán nem tudta elhagyni a pályát.

1

Ekkor már közeledett a vége. Ott volt Checa, tízévnyi tapasztalati fórral Haslammal szemben, aki viszont uralta a hétvégét – nem csak a versenyeket, de az összes szabad- és időmérő edzést is. Leon nem zárta eléggé az egyik lassító előtti bejárati ívet, ahol végül megszökött a spanyol. Évek óta azt hisszük, hogy Carlos abbahagyja, mert öreg, mert kiégett, mert túlhaladt rajta ez az egész. Pedig nem. Hanem iszonyúan tud motorozni.

Első verseny, végeredmény:

1. Leon Haslam GBR Alstare Suzuki GSX-R1000 34:13.435

2. Michel Fabrizio ITA Ducati Xerox 1198 +0.004

3. Noriyuki Haga JPN Ducati Xerox 1198 +0.769

4. Jonathan Rea GBR Ten Kate Honda CBR1000RR +10.201

5. Max Biaggi ITA Aprilia Alitalia Racing RSV-4 +10.782

6. Sylvain Guintoli FRA Alstare Suzuki GSX-R1000 +11.079

7. Carlos Checa ESP Althea Ducati 1198 +11.208

8. Jakub Smrz CZE PATA B&G Racing Ducati 1198 +16.522

9. Troy Corser AUS BMW Motorrad S1000RR +20.291

10. Lorenzo Lanzi ITA DFX Ducati 1198 +26.352

11. Leon Camier GBR Aprilia Alitalia Racing RSV-4 +29.775

12. Max Neukirchner GER Ten Kate Honda CBR1000RR +30.155

13. Tom Sykes GBR Kawasaki SRT ZX-10R +31.951

14. Shane Byrne GBR Althea Ducati 1198 +31.957

15. Andrew Pitt AUS Reitwagen BMW S1000RR +55.082

16. Vittorio Iannuzzo ITA SCI Honda CBR1000RR +1min 10.932

17. Matteo Baiocco ITA Team Pedercini Kawasaki ZX-10R +1min 11.237

18. Roger Lee Hayden USA Team Pedercini Kawasaki ZX-10R +1min 17.357

Nem értak célba:

19. Joshua Brookes AUS Echo-CRS Honda CBR1000RR

20. Cal Crutchlow GBR Yamaha Sterilgarda YZF R1

21. Chris Vermeulen AUS Kawasaki SRT ZX-10R

22. James Toseland GBR Yamaha Sterilgarda YZF R1

Második verseny, végeredmény:

1. Carlos Checa ESP Althea Ducati 1198 34:16.428

2. Leon Haslam GBR Alstare Suzuki GSX-R1000 +0.307

3. Michel Fabrizio ITA Ducati Xerox 1198 +0.434

4. Sylvain Guintoli FRA Alstare Suzuki GSX-R1000 +0.837

5. Noriyuki Haga JPN Ducati Xerox 1198 +3.453

6. Jonathan Rea GBR Ten Kate Honda CBR1000RR +11.530

7. Troy Corser AUS BMW Motorrad S1000RR +12.068

8. Max Biaggi ITA Aprilia Alitalia Racing RSV-4 +13.782

9. Cal Crutchlow GBR Yamaha Sterilgarda YZF R1 +14.401

10. James Toseland GBR Yamaha Sterilgarda YZF R1 +14.707

11. Leon Camier GBR Aprilia Alitalia Racing RSV-4 +14.743

12. Shane Byrne GBR Althea Ducati 1198 +14.851

13. Lorenzo Lanzi ITA DFX Ducati 1198 +15.143

14. Joshua Brookes AUS Echo-CRS Honda CBR1000RR +30.947

15. Andrew Pitt AUS Reitwagen BMW S1000RR +41.866

16. Max Neukirchner GER Ten Kate Honda CBR1000RR +48.844

17. Vittorio Iannuzzo ITA SCI Honda CBR1000RR +1min 06.888

18. Roger Lee Hayden USA Team Pedercini Kawasaki ZX-10R +1min 07.761

Nem értek célba:

19. Matteo Baiocco ITA Team Pedercini Kawasaki ZX-10R

20. Tom Sykes GBR Kawasaki SRT ZX-10R

21. Chris Vermeulen AUS Kawasaki SRT ZX-10R

22. Jakub Smrz CZE PATA B&G Racing Ducati 1198