Nem lesznek 100 lóerőnél erősebb motorok?

2010.03.30. 14:19
Yamaha VMax: 200 lóerő
Yamaha VMax: 200 lóerő

Bár a feltevés, miszerint maximálisan száz lóerőnyi teljesítmény leadására korlátoznak, mondjuk egy Yamaha V-Max-ot, abszurd, de nem kivitelezhetetlen. Franciaországban már évek óta működik a rendszer. Az ottani importőrök két dolog közül választhatnak: elvégezhetik a megfelelő módosításokat, melyekkel minden száz lóerőnél erősebb motorkerékpárt visszafojtanak erre az értékre. Ellenkező esetben kénytelenek kivonni az adott modellt az értékesítési listából. A rendelet persze elég nagy port kavart az ottani motoros körökben, de nem tehettek semmit: hiába küldözgettek petíciókat az Európai Közösségnek (EK), végül minden elcsendesült, hiszen az adott ország ebben a tekintetben az EU-tól függetlenül dönthet.

Az Európai Közösség már tavaly eljátszott a gondolattal, hogy a francia intézkedést kiterjesszék az egész Unióra. Aztán az erős negatív visszhangok miatt határozatlan időre feledésbe merült az ügy, de a hírek szerint most újra előveszik. Előre láthatólag nyáron születhet döntés arról, hogy lehessen-e Európában 100 lóerőnél nagyobb teljesítményű motorkerékpárokat értékesíteni.

Ducati 1198: 170 lóerő
Ducati 1198: 170 lóerő

A pletykák szerint azonban az EK nem állna meg ezen a szinten. A teljesítménykorlátozástól függetlenül különböző tervezetek szunnyadnak íróasztalok mélyén, melyek látszólag igen, a gyakorlatban viszont nem feltétlenül javítanának a motoros baleseti statisztikákon. Egyes hírforrások szerint a nyári kongresszuson például értekezni fognak arról, hogy az új nagymotorkerékpárokat kizárólag ABS-es fékrendszerrel lehessen forgalomba hozni. Tehát annak a gyárnak, aki termékeit az EU-ban szeretné értékesíteni, az összes modelljére blokkolásgátló rendszert kell kifejlesztenie.

A tiltakozók azzal érvelnek, hogy a statisztikákban nincs összefüggés a balesetek száma, súlyossága és a balesetben érintett motorkerékpár teljesítménye között. Nem lehet azt mondani, hogy a nagyteljesítményű szupersport motorokkal több- és rosszabb kimenetelű baleseteket okoztak, mint például nagyrobogókkal – amik a 20-60 lóerős intervallumba esnek. A blokkolásgátlóval felszerelt motorokra ugyanez a megállapítás érvényes. Nem bizonyítható, hogy a kezdők- és utcai motorosok kezében kétség kívül nagyon hasznos ABS-es fékrendszerek kényszerével érdemben csökkenteni lehetne a közúti balesetek számát.

Kawasaki ZZR 1400: 193 lóerő
Kawasaki ZZR 1400: 193 lóerő

A Franciaországban érvényben levő rendelet egyébként több sebből is vérzik. A száz lóerős korlátozás kizárólag a rendelet érvénybe lépését követően újként értékesített, francia regisztrációjú motorkerékpárokra érvényes. Tehát a 2007-ben nulla kilométerrel eladott Kawasaki ZX10R „mindössze” száz lóerővel vehet részt ugyanabban a forgalomban, amiben a 2005-ös gyártású elődje százhetvenöttel. A két hónappal ezelőtt Franciaországban értékesített 2010-es Suzuki GSX R 1000 száz lóerőnyi teljesítményt használhat fel a francia utakon, míg egy magyar túrázó ugyanezzel a modellel, magyar rendszámmal százkilencvenegy lóerőnyit.

Suzuki GSX R 1300 Hayabusa: 197 lóerő
Suzuki GSX R 1300 Hayabusa: 197 lóerő

Arról nem is beszélve, hogy például a fent említett Yamaha V-Max esetében, már a megjelenés utáni második hónapban nyilvánossá vált, melyik a kábelköteg „varázs drótja”, melynek átvágása kétszáz lóerőt csinál a százból. Ott volt az összes francia fórumon a leírás, képekkel illusztrálva – csak az nem találta meg, aki nem is akarta. Ezek az otthoni módosítások természetesen illegálisak, mégis sokan nekivágtak.

A francia motorosok nem értik a saját kormányukat. Franciaország 1986 óta az utolsóelőtti-előtti helyen áll a motoros balesetből származó halálozási statisztikában, az EU-ban. Nem értik, miért épp náluk vezették be elsőként a szigorítást.

Nehezen tudnánk elképzelni, hogy a fenti két tervből bármelyik megvalósulhatna. Vagy?