Gáz, fék, bátorság

2010.04.26. 13:38

A motokrosszosok mindig örülnek, ha egy-egy új pálya megnyitójáról, nyitó rendezvényéről jön hír. Ennél csak akkor vagyunk boldogabbak, ha egy régi, nagynevű és sok versenynek otthont adó terep kap ismét lehetőséget. 2009 őszén már volt itt egy verseny, akkor már a Hegyvidék Sport Kft. gondozta a Piliscsévi Motoros Centrumot. Magunk sem mertük elhinni, hogy ismét rendszeres név lesz a motokrossz versenynaptárban a híres-hírhedt katlan.

A pálya adottságai lenyűgözőek: a természetes domboldalon lévő, mintegy 2000 méter hosszú, 50 méteres szintkülönbséggel bíró pálya nem hasonlítható az épített, összetúrt ugrókkal rendelkező pályákhoz. A vonalvezetés klasszikus fel-le, felfelé a motorerő és futómű a legfontosabb két elem, a lefelé tartó szakaszokon pedig a bátorság és a fék. A rajtegyenes is erősen emelkedik, majd azonnal a lefelé fordító jön az alján egy kis asztallal.

A pálya egészén előnyben vannak az erős gépek, a nagy tempó miatt kell a jó futómű és a megbízható fék. A tempó és a sok erős lassítás miatt a pálya nagyon kiveszi a versenyzők erejét, a harmincperces futam igazi kihívás még az edzett versenyzőknek is. A nézőknek felejthetetlen látványt nyújt a domboldalon startoló mezőny, majd a tetőről a mélybe ugró versenyzők. A pálya alsó részéről az összes fel- és levezető pályaszakasz látható.

Európában szeretik az ilyen jellegű, természetes dombokra épült pályákat, van is belőle bőven, azonban a magyar mezőny nincs hozzászokva. Sajnos ez az időmérő edzésen is kiderült: két versenyző azonnali orvosi ápolásra szorult. Kerner Lászlót, a Reál Motorcentrum versenyzőjét kórházba kellett szállítani, mert az egyik lefelében nagy tempónál bukott.

A piros zászlóval megszakított időmérő edzésen is történt egy kis malőr, ugyanis a versenybírók feljegyzései szerint négy versenyző a lengetett sárga zászló ellenére előzött. A szabályok értelmében az időmérő edzésről kizárták őket, utolsónak tudták elfoglalni a rajtgépben a helyüket. A négy versenyző között volt a bajnoki cím egyik esélyese Czúni László és a rutinos Soóky Zsolt is.

A versenyen részt vett Németh Kornél, aki elmondta, hogyegy darabig ez az utolsó magyar versenye. Hamarosan Kanadába utazik, ugyanis teljes idényre szóló szerződése van a Royal Distributing Thor KTM Canada csapatával. A közelmúltban Kornél neve egy dopping ügy kapcsán is felmerült, azonban sikerült magát tisztáznia orvosa segítségével. A magas vérnyomása ellen egy olyan gyógyszert szedett, amely tiltó listán van bizonyos országokban, így Németországban is, de őt erről nem tájékoztatták.

A verseny utáni mintavételkor a gyógyszer egyik alkotóelemét kimutatták és eljárás indult ellene. A vétséget megállapították, azonban a bevont orvos szakértők egyöntetűen leírták, hogy a szer nem hat pozitívan a teljesítményre, éppen ellenkezőleg, növeli a reakcióidőt, így jogosulatlan előnye nem származott belőle. A gyógyszer nem minősül doppingszernek, de versenyzőnek nem adható, így tiltó listás. A dologban egyesek éreztek egy kis sportpolitikai háttérmunkát a németek részéről – ezt nem tudjuk eldönteni, azonban aki ismeri Kornélt, tudja, hogy az ő világnézetébe a dopping és jogosulatlan előnyszerzés semmiképpen sem fér bele.

A 85-ös kategóriában a nehéz pályával küzdő fiatalok látványos, izgalmas versenyt vívtak. Az időmérőn is remekül motorozó Pergel Márk mindkét futamon bizonyította tehetségét, a lefelékben néhány első osztályú, nagy motorral versenyző pilótánál is nagyobb tempót diktált, ugrásai hatalmasak voltak, féktávjai rövidek. Bár a második futamban Lukács Kristóf nehéz ellenfélnek bizonyult, ők ketten mintegy negyven másodperccel elhagyták a mezőnyt. Márk két futamgyőzelemmel állhatott a dobogóra, a második fok Lukács Kristófé lett, a harmadikon pedig Balásy Csaba emelte magasba a serleget.

Az összevont MX1-MX2 osztályban Német Kornél győzelméhez nem fért kétség. Bár a második futamban nem ő jött el elsőnek a rajtgéptől, de az első körben már élre állt. Előnyét folyamatosan növelve Borka János és Czúni László előtt mindkét futamban győzött. A teljes versenytávon rendkívül egyenletesen és gyorsan motorozott, körönként két-három másodperccel gyorsabb volt, mint az üldözői.

Czúni Lászlót hátráltatta, hogy a büntetése miatt a rajtgépben csak utolsónak választhatott helyet, de így is a harmadik helyig jutott. Mire a mezőnyön átment, a jobb pozícióból rajtoló, hasonlóan gyors Borka Jánost már nem érhette utol, Kornél pedig már majdnem fél körrel volt előttük. A végeredmény is ennek megfelelően alakult: Németh, Borka és Czúni.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.