Kompresszort a hat hengerre!

2010.06.16. 10:13

Megérkezett a németek régi-új motormárkája, a Horex. A VR hengersorral épített hathengeres elegáns hidat képez a múlt formatervezési irányzatai és a lelkesítő jövő között.

A szűk hengerszögű V-motor bámulatosan keskeny, a közös hengerfej mindössze 429 milliméter – a szélesség megegyezik bármelyik átlagos soros négyesével. A dugattyúk egymáshoz képest 15 fokot zárnak be. A furat és löket aránya 68 x 55 milliméter, a hengerűrtartalom pedig 1218 köbcenti.

A hengerfej TOHC elrendezésű, vagyis három felülfekvő vezérműtengely mozgatja a hengerenként három radiális szelepet. A blokk legkisebb teljesítménye 175 lóerő – a kompresszor beállításától függően akár 200 lovas is lehet a müncheni gyártású meztelen motor. A Horex tervezői az alacsonyabb fordulatszámot választották a kellemes karakter érdekében, a nagy teljesítményt inkább Rotrex által gyártott radiális, fogasszíjjal hajtott feltöltővel érik el.

A forgatónyomaték minimum 150 Nm – biztos, hogy bámulatos menetteljesítménye lesz a motornak, ennek ellenére nem kell aggódni, hogy a sportmotorokéhoz hasonló kihegyezett erőleadást kapunk. A hatfokozatú váltóra nehezedő motorerőt hidraulikus kuplung szabályozza.

A hídváz kormányagyi része acél, a maradék alumínium. A fejreállított első villa 50 milliméter vastag, minden irányba állítható. A hátsó lengővilla tövében központi rugóstagot találunk; a rugóút 13 és 12 centi. A radiálisan felfogatott négydugattyús első és a kétdugattyús hátsó fékeket a legmodernebb blokkolásgátló segíti. Mindkét kerék átmérője 17 hüvelyk, a Horexet 120-as és 190-es gumiabroncsokkal forgalmazzák. A 239 kilós menetkész tömegű motor hajtásáért fogasszíj felel.

Jó érzés látni, hogy vannak még olyan cégek, akik nem egy már meglevő blokkot vásárolnak meg, hanem öt évig tartó fejlesztéssel előállítanak egy sajátot – a tervezők szorosan együttműködtek a Müncheni Egyetem kísérleti laboratóriumával. A gyártó tervei szerint 2011-re Európa-szerte hatvan helyen kezdik meg az értékesítést. Aki már előtte is szeretné megszemlélni a gépet, az október 6. és 10. között a müncheni Intermot kiállításon megteheti.

Az ár még ismeretlen, de biztos, hogy drága lesz a prémiumkategóriás német motorkerékpár. Feltehetőleg nem a magyar piacból készülnek megélni – ezt megjegyzések nélkül el kell fogadnunk. A költségeken fanyalgóknak szolgáljon vigaszul a másik szokásos sirám elhagyhatósága: a Horex egy kerek lámpát kapott. Már ez ok a szerelemre, nem?