Nagy zakóval kezdődött

2010.07.05. 11:24

A tápióbicskei pálya több, mint 30 éve a magyar motokrossz élet szerves részét képezi. Ritka az olyan helyszín az országban, ahol a ma versenyzők édesapái is versenyeztek. Némelyiket a környezetvédők záratták be, másutt terület tulajdonviszonyai okoznak problémát. Sajnos ez a pálya sem mentes a vitáktól, azonban egy bölcs kompromisszumos megoldásnak köszönhetően továbbra is használható. Egy évben 2-3 hétre nyitják meg a krosszmotorok előtt, így a bajnoki futam megrendezhető, de nincs állandó motorzaj. Három hetet mindenki kibír, így a tradíció tovább élhet.

A nyomvonal természetes dombokon vezet keresztül - a Gödöllői dombság legutolsó nyúlványai ezek - így elég változatosak a terepviszonyok. Van fellépő, lépcsős emelkedő és meredek lelépő a mélybe, azaz minden adott egy igazi, adrenalinfröcsögtető versenyhez. Persze az ilyen erdőbe be, erdőből ki jellegű pályáknak vannak hátrányaik is: kevés a belátható szakasz, és bizonyos akadályokat meg sem tudnak közelíteni a nézők. A pálya elsimítása, karbantartása is nehéz feladat, speciális gépekre van szükség.

Pár évvel ezelőtt többször rajthoz álltam ezen a pályán magam is. A nyomvonal élvezhető, és egyszerűnek tűnik, de könnyű elveszíteni akár körönként két-három másodpercet is, úgy, hogy észre sem vesszük. Tipikusan ilyen rész a felső, kígyóvonalra emlékeztető pályaszakasz. Az egyenes rész viszonylag gyors, de a végén majdnem lépésben kell elfordulni, szűk íven. Rövid ez a szakasz, de négy kanyar, négy erős fékezés és öt kigyorsítás rabolja benne a másodperceket. Ráadásul igen fárasztó a jelentős hőmérséklet-különbség is: a napos részeken több mint 30 fokos hőség fogadta a versenyzőket. Az erdei szakaszokon pedig nehéz előzni, és a por is megáll, locsolni pedig szinte lehetetlen.

Jó előzési pontból egyébként is kevés van, ezért a jó rajthely kiemelten fontos. Látható is volt, hogy a sokszoros magyar bajnok, Borka János édesapja, id. Borka János, aki szintúgy többszörös magyar bajnok és régen többször rajthoz állt itt is – a rajtegyenes talaját vizsgálgatta, hogy hol fog a gumi legjobban, hol lehet ideális a kigyorsítás, hová kell állni. Talán ez is hozzájárult, hogy Janika mindkét rajtot gyönyörűen elvitte, belső íven fordulva. Nagy dolog ez, már csak azért is, mert a mezőnyben itt volt Németh Kornél is, aki ugyan csak hajnalban ért haza Kanadából, hóna alatt a Factory Connection versenyteleszkópjaival, de egy kölcsön motorral mégis elindult, sokak örömére. Mivel a szerződése aktív a KTM Canada csapatával, különleges engedélyre volt szüksége, hogy rajthoz állhasson itthon. A hajnali érkezés miatt a szabadedzést lekéste, az időmérőn pedig nem tudott gyors kört menni, mert a motorjának karburátora részben lecsúszott a szívócsonkról, így a 13. helyre sorolta magát. Nyilvánvaló volt, hogy fáradtan, szinte alvás nélkül nem fog vérre menő csatát vívni, és azt pontosan senki nem tudta, mire lehet elég Kori sebessége a bombaformában lévő Borka-Czúni-Szvoboda trió ellen.

Az időmérőn Szvoboda Bence lett az első KTM 450 SX-F-fel, mögötte nyolc tizeddel Czúni László végzett Suzuki RM-Z450-essel, őt pedig Borka követte öt tized hátránnyal, Kawasaki KX450F-je nyergében. Alig volt több a különbség hármójuk között 1 másodpercnél, ami kemény csatát vetített előre. Az MX2-ben Hugyecz Erik futotta a legjobb időt Yamaha YZ250F-fel, mögötte Firtosvári „Kacsa” Gábor (321) végzett Kawasakival, 2 tizeddel megelőzve a KTM-es Nagy Alexet (102). Itt sem volt nagy különbség az első három ideje között, így az esélyek nyitottak maradtak.

Az MX1 és az MX2 mezőnyét együtt indítják, de külön értékelik, mert az MX1-es mezőny túl kevés versenyzőből áll, és így a futamuk magában nem lenne elég látványos. Az MX2-eseknek azonban nem kedvez ez a gyakorlat, hisz az erősebb gépek mellett esélytelenek jó rajtot venni és elsőként fordulni. A tömegben motorozni pedig nem kellemes, még kategóriaelsőként sem: a versenyző így az arcába kapja a homokot, sarat, port.

.

Az első rajt okozott egy kis kavarodást. A rajtegyenes végi visszafordítóhoz nagy lendülettel érkező Czúni (4) ráfutott egy poros, ámde kemény részre, így a fékávot nem tudta elég rövidre venni, a szűk fordulója nem sikerült, sőt egy külső íven forduló versenyzőnek ütközött. Többen elestek, fékezni kényszerültek, Borka János (266) és Szvoboda Bence (42) tudott csak gyorsan elfordulni, így a verseny a továbbiakban kettejük párharcáról szólt, mögöttük alaposan összekuszálódott és lemaradt a mezőny. Az MX2-ben Hugyecz Eriknek (141) nem sikerült elkerülnie a bukást, de nem adta fel a küzdelmet: a legutolsó helyről verekedte fel magát a negyedik pozícióig. Németh Kornél (108) a mezőny közepéről pár kör alatt a harmadik helyre ugrott, de addig Borka és Szvoboda eléggé elléptek a mezőnytől. Amikor Szvobodát utolérte, több körön keresztül mögötte motorozott, így többször is az arcába kapta a pálya egyes részein jelenlévő sarat. Ennek következtében elfogyott a szemüveg letépője és a sár ellepte a plexit, Kornél pedig nem kockáztatott, inkább kiállt. Talán a szerződése miatt döntött így, vagy a kedve ment el a további versenyzéstől, mindenesetre a nézőknek csalódást okozott.

Az MX1-ben magabiztosan nyert Borka János, második Szvoboda Bence, a harmadik a hatékonyan motorozó Suzukis Lécz Gergely (8) lett, Czúni pedig feljött a negyedik helyre. Az MX2-esek között Firtosvári állhatott a dobogó tetejére, a második Hugyecz Erik lett, aki bravúrosan jött fel a mezőny végéről, a harmadik helyen pedig a szinte már veterán korosztályba tartozó Soóky Zsolt (85) végzett Honda CRF250-essel.

A második futam előtt ismét fellocsolták a pályát, de az eredmény nem lett egyenletes: néhol tócsában állt a víz, másutt viszont porszáraz maradt a talaj, ami nagyon rossz kombináció. Ennek ellenére a rajtnál a bukás elmaradt. Borka ismét szépen fordult el, belső íven, szűkre fogva a motort, Czúni szélesebben, de szorosan mögötte, őket pedig Szvoboda Bence követte. Így hárman egy kör alatt legalább 50 méterrel lehagyták a mezőnyt, benne Németh Kornélt is... Persze Kornél azonnal ment egy leggyorsabb kört, és három kör múlva már a negyedik helyen volt Szvoboda mögött. Ekkor felgyorsultak az események. Czúni rossz féktávot vett és megcsúszott, lefektetve a motort. Szvoboda és Németh kikerülte, és ketten, nem túl közel egymáshoz Borka nyomába eredtek. Kornél csak jónéhány kör alatt tudott támadó helyzetbe kerülni, megelőzte Bencét, azonban hiába ment jobb köröket, mint Borka, a hátralévő három körben már nem tudta megelőzni. Az MX1-esek második futamán tehát Borka, Németh, Szvoboda, Lécz sorrend alakult ki, az összesítésben pedig Borka, Szvoboda és Lécz végzett az élen. Lécz Gergely kiegyensúlyozott motorozása meghozta számára a dobogós eredményt. Írhatnám azt is, hogy nevető harmadik lett, de ezért az eredményért keményen megküzdött.

Az MX2-ben Firtosvári, hasonlóan Borkához, verhetetlennek bizonyult. Másodiknak a sérüléséből nem régen felépült Déczi „Balu” Balázs (219) ért célba Suzukival, harmadik pedig a KTM-es Nagy Alex lett. Az összesítés irr Firtosvári, Hugyecz, Nagy eredménnyel zárult.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.