A motort leelőzhetik

2010.08.04. 10:27

A motorkerékpárok előzésére nem vonatkozik a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezésére bevezetett rendelet: újabb főváros közeli autópálya-szakaszokra terjesztik ki a tehergépjárművek általi előzési tilalmat.

Céljuk az agglomerációs közlekedés megkönnyítése és biztonságosabbá tétele. Az M7-esre vonatkozó tilalom július végén a Pusztazámor-Sóskút csomópont és a székesfehérvári csomópont között (7-es számú főút), a Nagykanizsa felé tartó jobb pályán 34 kilométerrel bővült.

Augusztus közepétől lép életbe a tilalom az M3 autópályán a gödöllői (M31) csomópont és a hatvani (32. számú főút) csomópont között, összesen 29 kilométeren. A szaktárca a korlátozást 2008 és 2009 tavaszán kísérleti jelleggel az M1, M3 és M7 több szakaszára már korábban bevezette. A jelenlegi bővítéssel a Budapest közeli autópálya-hálózat összesen 142 kilométerére terjed ki az előzési tilalom.

Az intézkedés célja, hogy a megnövekedett áruforgalom mellett gyorsabbá és biztonságosabbá váljon a főváros megközelítése a személygépkocsin közlekedők számára, ám figyelmetlen haladás mellett a lassabb motorkerékpárok esetében továbbra is kialakulhatnak veszélyhelyzetek.

Az M1, M3 és M7 autópályák adott kilométerein napi 50-70 ezer jármű halad át. A szaktárca közlése szerint a balesetsűrűség kiugróan magas a korlátozásban érintett szakaszokon. Az autópályákon a figyelmetlen vezetés után a második leggyakoribb baleseti ok a tavalyi évben is a követési távolság be nem tartása volt.

A bevezetett intézkedéssel a ráfutásos balesetek kockázata jelentősen csökkenthető. A "Tehergépkocsival előzni tilos" tábla hatálya alatt a 3500 kilogrammot meghaladó legnagyobb megengedett össztömegű tehergépkocsival, vontatóval, lassú járművel előzni tilos. Hasonló korlátozást Európa számos országában alkalmaznak sikerrel a fokozott igénybevételnek kitett autópálya-szakaszokon. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium mérlegeli a tilalom kiterjesztését más, hasonló forgalmú útszakaszokra - ismerteti a szaktárca.