Nyélgáz, vagy meghalsz

2010.08.23. 10:38

Ez a leggyorsabb magyar pálya: Kókán a nagy lefelékben száz felett mennek a motorosok. A fordítókban szinte nullára lassulnak vissza, az átlagsebesség meghaladja a 65 km/h-t. A Magyar Motokrossz Bajnokság hétvégi futamát 1850 méter hosszú, azonban kissé fantáziátlan „fel-le” pálya fogadta.

Gödrös motokrossz pályán lefelé menni nem olyan egyszerű, ahogy az a szélről látszik. Az egyenetlen talaj miatt próbálnak puha teleszkópokat használni, azonban a motorfékes lefeléknél az eleje nagyon összeül, idegessé, irányíthatatlanná válik. Keményen kell húzni, az erős motorok tehermentesítik a futóművet. A fordítók előtt azonban muszáj nagyot fékezni, így a féktáv egy szempillantás alatt úgy kigödrösödik, hogy még a gyakorlott versenyzőknek is gondot okoz az ideális nyomvonal megtartása.

A nagy emelkedőknél rendkívül fontos a motorerő. A felfelékben elveszett időt csak életünk kockáztatásával lehet a lejtőn visszanyerni, ezért jó, ha gyorsak tudunk lenni a nagy emelkedőkön is. A rajt sem gyerekjáték: a kókai pálya rögtön emelkedővel kezd, de a derékszögű kanyar után azonnal meredekbe csap át, majd egy fellépőt kell ugrani – csak a gyorsak jutnak a felső szintre.

A versenyzőket igénybe vette az aréna: ugyan alaposan lelocsolták, de a kánikula a szakaszok zömét hamar porossá tette. Akit nem a por zavart, küzdhetett a 30 fokos feletti meleggel – a napon szinte kibírhatatlan volt.

Kókán a negyven lóerő körüli gépeket használó MX2-es mezőny a megszokottól nagyobb hátrányban van a velük együtt induló ötvenöt-hatvan lovas MX1-esekkel szemben – esélytelenségük már a rajtnál nyilvánvalóvá válik. Az emelkedőkön is szembetűnő a hátrányuk, azonban néhányan ezt vakmerőséggel kompenzálták a lejtőn. A kókai pályára gyakran jár a mentő, a nagy tempó áldozatokat követel.

Az időmérőn Szvoboda Bence (42, KTM) szerezte meg a rajtelsőséget, ami azért is meglepő, mert csak hét kört ment, amiből egy gyors volt, a többiben csak utazott. Egy másodperccel jobb volt, mint a második Borka János (266, Kawasaki), őket követte a harmadik helyen Tomas Simko (104, KTM) a cseh LR Cosmetic csapatból. Az MX2-es Hugyecz Erik (141, Yamaha) negyedik helyezése meglepetés, ugyanis a pálya adottságai ellenére sok, jóval erősebb gépet megelőzött. Erik bomba formában volt.

A MX1-esek első futama nem hozott nagy izgalmakat. Szvoboda az első kanyarban élre állt, és ott is maradt. Második helyen kezdett Borka János, de sajnos csak az ötödik körig tudta tartani Tomas Simkót, aki a harmadik helyre szorította le.

Az MX2-es kategóriában végig vezetett Hugyecz Erik. A látványos meccsek mögötte történtek: a bajnokságért küzdő Nagy Alex (102, KTM) elcsúszott és az utolsó előtti helyről hihetetlen küzdeni akarással jött föl. Néha kettesével előzött, a negyedik helyet szerezte meg. A nagyon fiatal Szőke Márk (795, Kawasaki) lett a második és Hujber Péter (2, KTM) a harmadik.

A második futam pótolta az elsőből hiányzó MX1-es izgalmakat. Borka bravúrosan elvitte a startot, mögötte minimális lemaradással motorozott Tomas Simko, míg Szvoboda volt a harmadik. Mire megelőzte cseh márkatársát, addigra Borka akkora előnyre tett szert, hogy senki nem fogadott volna ellene. Bence viszont idei legjobb formáját mutatta; lélegzetelállító tempót ment a lefelékben, olyan rövideket fékezett, hogy a nézők tomboltak. A versenytáv háromnegyedénél megelőzte Borkát, majd a következő két körben még növelte is előnyét. A végeredmény: Szvoboda, Borka, Simko.

Az MX2-ben Hugyecz Eriket most sem tudták megszorítani, bár Nagy Alex igyekezett, de mégsem került igazán támadó közelbe. A kategória harmadik helyén Szőke Márk zárt, aki fiatal kora és korábbi sérülése ellenére remek formát mutatott.

Összesítésben Szvoboda, Borka és Simko vezeti az MX1-et, az MX2-ben pedig Hugyecz, Szőke és Nagy állnak az élen.