Miért ejtették el Tomizava hordágyát?

2010.09.07. 17:12 Módosítva: 2010.09.07. 17:12

Élete utolsó versenyén
Élete utolsó versenyén

Sokkal nagyobb port kavart a gyorsasági motoros világbajnokság vasárnapi Moto2-es futamán halálos balesetet szenvedő Tomizava Soja esete, mint amire számítani lehetett. Valami nincs rendben itt - valami nem úgy működött, ahogyan kellett volna. A nézők ebből csak egyvalamit láthattak: a pályáról való elszállítás közben fejre ejtették a japán versenyzőt.

Rimini főügyésze vizsgálatot indít az esetben – de nem ő az első, aki a versenybírókat és a pályán szolgáló orvosokat felelősségre vonja az ügyben. Rengeteg kérdés hangzott el a vasárnap esti különleges sajtótájékoztatón is: a bírók védekeznek, a mentősök állítják, helyesen jártak el.

A pillanat, amikor a japán hordágyát tartó pályabíró megbotlik
A pillanat, amikor a japán hordágyát tartó pályabíró megbotlik

Egyszerű baleset volt, mondja a két bíró, akik még a pályáról való leszállítás közben ejtették el a tizenkilenc éves japán hordágyát, aki így a tragikus baleset után még egyszer a fejére esett. Szerencsétlen dolog az összes érintett részéről, azonban a hibára nincs mentség: halált okozó, gondatlanságból, foglalkoztatási körében elkövetett veszélyeztetés a vád kettejük ellen. Ez ügyben csak az igazságügyi boncolás után lesz eredmény, ahol kiderülhet, volt-e köze Tomizava halálához a malőrnek.

Eszméletlenül feküdt a pályán, mégsem intették le a futamot
Eszméletlenül feküdt a pályán, mégsem intették le a futamot

Erős kritika érte a mentőszolgálatot is, amiért sokkal később értek a sérülttel az ellátó helyre, mint ahogy az elvárható lett volna. „Nem akartuk megvárni, hogy még rosszabb állapotban legyen. Van olyan eset, amikor az időnek kitüntetett szerepe van” – magyarázta Claudio Macchiagodena, a világbajnoki sorozat vezető orvosa. „Véleményem szerint ebben a szituációban a gyors mentés volt a legfontosabb dolog. ... A pálya kerítésén kívül, már a biztonságos zónában ott állt a mentőautó, benne a lélegeztető géppel: Tomizava minden lehetséges intenzív ellátást megkapott. Ekkor már nem kértem piros zászlót, hiszen nem volt rá szükség.”

„Sokan kérdezgetik, miért értünk oda olyan későn. Egyszerű: az intenzív ellátást már ott, a helyszínen, a mentőautóban megkezdtük. Egy átlagos esetnél, ha eltörik a versenyző karja, vagy a lába, a rohamkocsit csupán taxinak használjuk, aztán a központban kezdjük el a kezelést. Ebben az esetben azonban nagyon fontos volt, hogy minél előbb megkezdjük a lélegeztetést, és a beteg teljes körű kivizsgálását.”

„Amikor beértünk a pálya kórházi ellátó egységéhez, Tomizava kritikus állapotban volt. Az intenzív kezelést természetesen tovább folytattuk, kértünk neki egy hasi CT-t, hiszen a koponya- és mellkassérülésein túl a hasi traumája is aggasztó volt.”

„A szíve is összezúzódott, legjobbnak láttuk a közeli kórházba szállítani. Mivel két orvos folyamatosan vele tudott lenni, és folytatni tudták a lélegeztetést, ez volt a legjobb megoldás: a helikopteres transzfer ennél sokkal több időt vett volna igénybe, és azon nem lehetett volna a légzésfunkcióit biztosítani. Az osztályra való beérkezés után még nagyjából tíz percig folytattuk az újraélesztést, de akkor már semmi nem változott Tomizava állapotában...”

4

Tomizava Soja a múlt hétvégi gyorsasági motoros világbajnokság Moto2-es futamának tizenkettedik körében szenvedett halálos balesetet, amikor egy jobbos kanyarban szélesen futott, elcsúszott, majd ketten áthajtottak rajta. Ő volt a kategória legelső futamgyőztese, mindössze tizenkilenc éves volt.