125-ös robogót az autósoknak!

2010.10.05. 17:10

Aki azt állítja, hogy a válságnak vége, az téved. Tudjuk, hogy a tavalyi év katasztrofális eredménnyel zárult a hazai motorkerékpár-forgalmazók számára, de az aktuális számokból már kikövetkeztethető, hogy az idei még rosszabb lesz, egyenrangú a tíz évvel ezelőtti időszakkal.

2009-hez képest harminc százalékos visszaesést várhatunk – a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének harmadik negyedévét záró tájékoztatóján mindössze 5300 darab motorizált kétkerekű (robogó, nagymotor, ATV) eladásával számoltak.

A tavalyi eredményekkel összehasonlítva csökkent a sport és chopper/cruiser kategória jelentősége, viszont nőtt a mindennapi közlekedésre alkalmas gépeké: a tavalyi 29-ről 36 százalékra nőtt arányuk, ám az Európai Unió 53 százalékos részesedéséhez képest még van hova fejlődni. Az ottani népszerűség oka a mozgékonyság és a kétszer nagyobb városi átlagsebesség. A kis helyigény és az alacsony üzemeltetési költségek sem mellékesek. A jó eladások igazi oka azonban az, hogy rengeteg országban lehet B kategóriás jogosítvánnyal 125-ösöket vezetni.

A jelenlegi szabályozás adta kiskapuk miatt a regisztráció nélküli motorok használata különösen népszerű Magyarországon. Ezek a járművek többnyire japán és olasz használt gépek, amelyek szemétimportként kerültek az országba. További hátrányuk, hogy kontroll nélkül árusított, tisztázatlan műszaki színvonalú termékek – hangzott el a tájékoztatón.

Európai szinten nonszensz a regisztrálás hiánya, ami miatt a tulajdoni viszonyok tisztázatlanok; gyakran kötelező biztosítással sem rendelkeznek. Üzleti szempontból hátrány, hogy nem finanszírozhatóak és az állam szempontjából nem mellékes, hogy ki lehet bújni az ÁFA és a vám fizetése alól.

A nyolcadliteresek népszerűsítése mellett szól a sok kismotor közlekedésbiztonsági hátránya. A 40 km/h sebesség veszélyessé teszi a közlekedést az autók között, viszont az ennél gyorsabb járművek kilógnak a kategóriából – A1 jogosítvány szükséges elvileg. A hazai útviszonyokat ismerve a 8-10 hüvelykes kerekek fokozottan érzékenyek az úthibákra. Bár a törvény előírja, de a hatályba lépés felfüggesztése miatt nincs segédmotorkerékpár kategória regisztrálva, így ezeknek motoroknak hozzávetőleg a 95% nem felel meg a feltételeknek.

Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének tájékoztatóján elhangzott: a kormánytól határozott lépéseket várnak a feketegazdaság és a környezetszennyezés ellen is. Szorgalmazzák, hogy „érett” B kategóriás jogosítvánnyal, rövid és hatékony gyakorlati oktatás után legyenek használhatóak a 125 köbcentis motorok.

A közelmúltban Portugáliában is bevezették ezt a módszert. Ha a mediterrán ország példáját nézzünk, a 125-ös motorok forgalma megnégyszerezhető, a 125-ös robogóké akár meg is hatszorozható. A fellendült kereslet a nagymotorok kereskedésében is éreztette pozitív hatását.

Terveik szerint a jogsértő módon, segédmotorként használt, de jóval gyorsabb, rendszám nélküli kétkerekűeket is regisztrálni lehetne, amivel az összes kétkerekű ellenőrizhetővé válna. Céljuk, hogy többen használjanak kis fogyasztású motorokat autó helyett.

Képek forrása: mge.hu