Triumph: hová tűnt a férfiasság?

2010.10.07. 10:45

Nem rossz ez az új Speed Triple, csak éppen semmi köze nincs ahhoz, ami miatt klubokat alakítottak világszerte a tulajdonosok. A nyers vonalak, a karakteres lámpák után most itt az új modell, cicaszemekkel, ami akár japán is lehetne. Vagy francia, vagy olasz, vagy amerikai, de kilométerekről senki nem fog rábökni, hogy némá', az új Triple. És nem, az első híresztelésekkel ellentétben nem lehet hozzá kiegészítőként megvásárolni a 2010-es évjáratú motor kerek fényszóróit.

Nincs baj egyébként ezzel a dizájnnal, csak az eddigi izmos, szőrös, férfiszagú Triple rajongóknak hozzá kell trendülniük az új motorhoz, mondjuk le kell gyantáztatniuk a mellkast, pecsenyére barnítani a bőrt, hasonlók. És higgyék el, a szoláriummal nincs baj. Csak a Triumph eddig nem ez volt, és ezzel a vonallal el fogja veszíteni a vevőkörét. Nyilván lesz majd helyette másik, számügyileg lehet, hogy többen is lesznek, de nem lesznek ugyanazok.

Leírom, mert a Triumph minden istenverte sajtóanyagában benne van, hogy 1994 óta, azaz tizenhét év alatt 65 000 Speed Triple-t értékesítettek világszerte. Nem tudom, ez mennyire sok – nem tűnik annak –, de az a 65 000 ember azt érezte, tartozik valahová. Most egy új korszak kezdődik.

Sokat javult a 2011-es modell vezethetősége. Összesen három kilóval lett: ebből egyet-egyet – a rugózatlan tömegeket csökkentendő – kapásból a két felni hozott össze, a maradék egy pedig a vadonatúj váz adja.

Utóbbit kicsit merevebbnek, kicsit masszívabbnak mondja a gyár, illetve keskenyebb is, főleg a nyereg alatti részen. A blokk felfogatását kicsit előrébb vitték a villanyak felé, egy hajszálnyit hegyesítettek a vázgeometrián, megemelték a hasmagasságot.

Megváltoztatták a rugóstagok szelepelését, a komplett futómű persze mindenhogyan állítható. Aztán ott vannak a legendás, a kategória messze legjobb fékei – Brembo nyergekkel –, melyhez opcionális extraként már ABS-t is vásárolhatunk.

A legkevesebbet a motor motorja változott, itt 8%-os nyomatéknövekedésről beszélnek, ami így már 111 newtonméter 7 750 ford./percnél. Az 1050 köbcentis blokk 135 lóerős lesz 2011-től – ez öttel több, mint korábban.

Vajon mennyivel lennénk megbocsájtóbbak a fényszórók kapcsán, ha megszülték volna az 1200 köbcentis három hengeres motort?