Mesterséges intelligencia?

2010.10.11. 14:12 Módosítva: 2010.10.11. 14:12

A sok apróság mellett a kipörgésgátló lesz az RSV4 utcára is megvásárolható versenyváltozatának legfontosabb extrája. A traction control elektronikát nyolc különböző fokozatban lehet majd állítani, és lesz rajtolást segítő, illetve egykerekezést gátló funkciója is.

Az Aprilia állítja, az új RSV4 APRC SE kódjelű motorban csaknem ugyanazt az elektronikai technológiát dobják piacra, mint amivel Max Biaggi egyéni- és konstruktőri világbajnoki címet nyert 2010-ben. A kipörgésgátlót a bal oldali kormánycsutkára szerelt kis joystickkel léptethetjük a különböző fokozatok között – állítólag még a gázt sem kell elvenni ahhoz, hogy az új program életbe lépjen.

Nagyon fontos fejlesztés, hogy az RSV4 kipörgésgátlója idomítható: pillanatok alatt képes leképezni egy-egy új abroncsnak a profilját, így megváltozott körülmények között is képes jól teljesíteni – ráadásul önmagát kalibrálja, nem nekünk kell órákon keresztül játszani a mért paraméterekkel. A rendszer – többek között – egy kis giroszkóp adatait is elemzi. Az egykerekezés-kontroll három fokozatban állítható.

Az APRC SE-n szériafelszereltség lesz továbbá a váltó elektronika, melynek segítségével gázelvétel és kuplunghasználat nélkül lehet feljebb kapcsolni a fokozatokat. A motor kenésén is javítottak, kicsit átfésülték a váltó áttételezését. Új, könnyebb, és egy picit szebb lesz a kipufogó, az idomokat pedig a Superbike világbajnokságban szereplő gyári Aprilia csapat színeire fújták.

Bár maga a gyár közölte még idén tavasszal az új Dorsoduro 1200-ról készült fotókat, a hivatalos képekkel mostanáig várni kellett. A motorba egy teljesen új 90 fokos V2-es blokkot fejlesztett az Aprilia, mely maximálisan 130 lóerőt képes leadni 8 700-as percenkénti fordulaton, illetve 115 newtonmétert 7 200 ford./percnél.

Három motorkarakterisztika közül választhat a pilóta: mind a sport, mind a touring fokozatokban elérhető a maximális 130 lovas teljesítmény, utóbbiban azonban sokkal finomabb, kicsit késleltetebb a gázreakció. A rain módban gyengébb lesz a Dorsoduro, legfeljebb 100 lóerős végteljesítmény használható.

A vezethetőségben sem lesz hiba az Aprilia szerint: egy különlegesen merev, térhálós csőszerkezetű vázat építettek a funbike-hoz, amihez jól illenek a dinamikus haladásra hangolt, 43 mm-es belsőcső átmérőjű Sachs teleszkópok. A féknyergek a Brembo radiálisan szerelt, négy dugattyús termékei – ami talán még fontosabb, hogy az 1200-as Dorsoduró ABS-szel, illetve kipörgésgátlóval is rendelhető.

Az 1200-as Tuareget várhatóan a milánói EICMA szakkiállításon leplezik majd le.