Nem csak az erő fontos

2010.11.03. 06:08

Végre megérkezett. Végre pontot tehetünk a végeláthatatlan kémfotósorozatok, gerillacselekmények, információcsepegtetések végére. A Diavel itt van, egyeseknek már kézzel foghatóan is, nekünk csak képeken, de papíron már mindent tudunk róla. Egyetlen egyet nem: lehet-e vele jót motorozni?

Kevés olyan részlete volt a Ducati jövőre debütáló izommotorjának, amit ne láttunk volna már korábban. A prototípus Diavelekről kivételesen egész korrekt fotókat lőttek az utcán mászkáló emberek, ráadásul ezek a motorok alig változtak valamit a szériagyártásig. Azonban az, hogy nyolc fokozatban állítható kipörgésgátlót, és csúszókuplungot is szerelnek a 2011-es Ducatira, az csak most vált világossá.

A hivatalos adatok szerint 162 lóerőre tornázták fel az 1200 köbcentis Testastretta 11º blokkot, melyet a Multistradában már sokkal korábban megismerhettünk. Ehhez a teljesítményhez gondoljuk hozzá a 127 newtonméteres nyomatékot, meg persze azt, hogy a brutálisan nagynak és nehéznek tűnő Diavel tömege mindössze 210 kilogramm – sőt, a karbon elemekkel és Marchesini kerekekkel szerelt változaté 207. Meg fogja ez emelni a pulzust, amikor majd meg kell neki, ez nem kérdés.

Kérdéses, hogy a 8x17''-es hátsó kerék milyen manőverezhetőséget enged majd: a Diavelnek számos ésszerűtlen pontja volt – talán önmagában az egész koncepció is az, hiszen szeretjük –, azonban a tervezők mindent megtettek azért, hogy ezekből a részletekből a legkevesebbet kelljen feláldozni. Így a hátsó felnire kerülő 240-es Pirelli gumi teljesen új, összetételében és profiljában is kifejezetten a Diavelre fejlesztett termék.

A Ducati itt is bevetette a teljesen elektronikus ride-by-wire gázkezelést, ehhez három felhasználói módot kapunk: természetesen lesz olyan, amiben a blokk képességeit teljesen kihasználhatjuk, az eggyel felhasználóbarátabb verzióban maximális teljesítményleadás mellett finomabb gázreakciókkal működik a Diavel, a harmadikban pedig száz lóerős korlátozást kapunk.

A nyomaték-tömeg adatokat figyelembe véve elengedhetetlen kiegészítő lesz a nyolc fokozatban állítható kipörgésgátló, amiről egyelőre sajnos nem árultak el többet – de bízzunk benne, hogy a korábban már versenysportban is bizonyított, fejlett elektronikát teszik bele a Diavelbe. Csupán a kényelmet szolgálja, de a tulajdonosok örülni fognak neki: transzponderes kulcsa lesz a Ducatinak, így a motor közelébe érve az máris indíthatóvá válik.

Két műszeregységet is elhelyeztek a látótérben: a felső, fontosabb adatokat (sebesség, fordulatszám, visszajelző lámpák) megjelenítő panel a kormányon kapott helyet, míg a kipörségátló beállításait, a váltó fokozatot az alsó, tankba integrált, színes kijelzőn olvashatjuk le.

A futóműtől sem kell félni: elöl brutális, 50 mm belsőcső-átmérőjű, fordított Marzocchi teleszkópok dolgoznak, amiknek az aljára monoblock Brembo féknyergeket szereltek – a féktárcsák átmérője 320 mm. Hátul vízszintesen elhelyezett, mindenhogyan állítható Sach rugóstagot találunk.

Sajnos a Diavel áráról pontos adatokkal nem szolgálhatunk. De mennyi is lenne érte a reális összeg, ha mi dolgoznánk az árképző osztályon?