B125: Babettás baleset Buséknál

2011.01.24. 17:14

Népi kezdeményezésünk egyre több helyre eljut. Nem csak civilek és boltok, hanem újságok és újságírók is biztosítanak bennünket támogatásukról. Legutóbb Bus István, a Playboy magazin főszerkesztő-helyettese, a Nők Lapja egykori szerkesztője is kiállt mellettünk: cikke a Metropol Magyarországban jelent meg, amely naponta 350 ezer emberhez jut el.

A napilapot az ország 19 nagyvárosában terjesztik, Budapesten és Pest megyében 180 ezer, vidéki nagyvárosokban pedig 160 000 példánnyal jelenik meg minden hétköznap reggel.

Ízi rájder, öcsém!

Bus István

2011-01-17 20:24

Előrebocsátom: nem szeretnék motorra ülni. Utoljára nyáron szedtünk elő valahonnan egy tíz éve nem használt Babettát.

Csodák csodája, a tetszhalott gép szinte azonnal beröffent, és az utcában azonmód ki is próbáltam. Az őrült száguldozásnak az vetett véget, amikor az enyhén kavicsos kanyarban kövér gázt adtam a gépszörnynek, a kerék kipörgött, majd még abban a pillanatban becsapódtam a tüskés díszsövénybe, és öntestemmel pofás alagutat vágtam bele. Az esti program mindjárt meg is volt: kavicsok és tüskék eltávolítása a bőröm alól szemöldökcsipesszel, majd fertőtlenítős kenegetés – diszkrét ordibálással fűszerezve. Marad tehát az autó, a BKV, a biciklim és a két lábam váltott használata.

Ám mégsem szeretnék elmenni egy nagyon is épkézláb kezdeményezés mellett. Az ügyet a totalcar.hu karolta fel és szervezi bőszen: népi kezdeményezést szeretnének, hogy B kategóriás – tehát autóvezetésre feljogosító – vezetői engedéllyel (és motoros utánképzéssel) nemcsak 50 köbcentis, hanem 125-ös, legfeljebb 15 lóerős robogóra is fel lehessen ülni. Több ok miatt is jó választás lehet a már-már nagymotoros képességekkel rendelkező kétkerekű.

Egy ilyen teljesítményű géppel jóval biztonságosabb a városi közlekedés. Nemcsak hogy – méretei okán – kevésbé lökik félre az autósok, de gyorsabb, rugalmasabb is. Hamarabb felpörög, felveszi a forgalom ritmusát. Ugyanakkor az ingázás is lehetséges általa. Egy ilyen robogóval akár az autópályára is fel lehet hajtani, és hegymenetben, valamint pótkocsis IFA-t előzve sem lassul le.

Rendben, mondhatja az, akit mindez egyáltalán nem izgat. De miért jó ez? A motorosnak például azért, mert az ekkora robogók már rendszámmal rendelkeznek, vagyis jóval nehezebb ellopni őket. A parkolásért nem kell fizetnie a tulajnak. Ráadásul a – nemsokára – 400 forintos benzinár mellett jóval olcsóbb választás az autónál, hiszen felét-harmadát fogyasztják, mint a személygépkocsik. A többi közlekedőnek pedig azért jobb mindez, mert kevesebb káros anyag pufog ki a levegőbe, ráadásul egy motor kisebb helyet foglal el az aszfalton, mint egy autó.

Így kevesebb autó lesz az utakon, vagyis szellősebb lesz a dugó – mindenki hamarabb beér a munkahelyére, este meg haza. Ha elég aláírás gyűlik össze, a parlamentnek kötelező megtárgyalnia a népi kezdeményezést. És ha úgy látja, akkor hoz egy olyan törvényt, amely Európa legtöbb országában hatályban van, és engedélyezi a 125 köbcentis robogózást.

forrás: Metropol

István, remélem a Babettás baleset emléke idővel elhalványul, hisz a motor azon túl hogy praktikus, szórakoztató eszköz is. Bízunk benne, hogy kezdeményezésünk – immár a te segítségeddel – utat talál a képviselőink józan eszéhez, és az autó, a BKV, a bicikli és a két lábad mellett egy szelíd 125-össel újra megpróbálod.

B125 – Miről szól a kezdeményezés?

Hiába modern és környezetbarát az 50 köbcentis robogó, ha a hivatalosan 45 km/h-ra korlátozott végsebességével inkább mozgó forgalmi akadály, mintsem valóságos ingázási és közlekedési alternatíva.

Európa számos jól motorizált országában – feltételekhez kötve – érvényes a szabályozás, ami megengedi, hogy B kategóriás jogosítvánnyal vezethetőek legyenek a 125-ös, legfeljebb 11 kW-os robogók és motorkerékpárok. Az ottani a döntéshozók felismerték, hogy a nagyvárosi dugók nemzetgazdasági léptékkel is mérhető károkat okoznak azon túl, hogy tönkreteszik milliók életét és egészségét.

Itt az idő, hogy Magyarországon is rendezzük a helyzetet. A várt hatások között szerepel a segédmotoros kerékpárok és a most rendszám nélküli motorok biztosítási hátterének rendezése, környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági ellenőrzésük lehetővé tétele, és a modern, környezetkímélő motorkerékpárok üzembehelyezése.


B125 – népi kezdeményezés nagyobb térképen való megjelenítése

Amennyiben listánkon nem talál a lakóhelyéhez közel egy létesítményt sem, ide kattintva letöltheti a domumentumot. A kinyomtatott, majd kézzel kitöltött aláírási ívet elpostázhatja címünkre (Totalcar.hu Informatikai kft, 1033 Budapest, Flórián tér 1.). Kérjük, a borítékra írja rá, hogy 125.

Várjuk azon helyek – boltok, kereskedések, klubok, szórakozóhelyek, stb. – címét, ahol szintén szeretnének részt venni a gyűjtésben.