B125: az optimizmus nélkülözhetetlen

2011.02.13. 12:42

Népi kezdeményezésünk nem csupán a mi szerkesztőségünket hozta lázba, az ötletet szinte az összes motoros magazin támogatja. Náluk is megjelentek felhívásaink, a jó célért összefogott a szakma.

Tesztmotor.hu-s kollégáink a gyűjtés mellett érdekes tesztet állítottak össze: kíváncsiak voltak arra, hogyan fogadják a lehetőséget a motorosok. A jelenlegi hervadt piacnak ugyanúgy jót tenne a változtatás, mint a dugóban szenvedő közlekedőknek – már számos nyugat-európai országban engedélyezték B kategóriás jogosítvánnyal a robogók és motorok vezetését egészen 125 köbcentiig, illetve 11 kW-os teljesítményig. Magyarországon 50 köbcentinél húzták meg a határt – ha összegyűlik az 50 ezer aláírás, a parlament tárgyalni fogja kezdeményezésünket.

Kérdéseikre már most is számos válasz érkezett – lássuk milyenek a részeredmények, nézzük, mit gondolnak a motorosok!

Az alábbiak közül milyen kategóriájú vezető engedélyekkel rendelkezel?”

Természetesen olvasóik zöme több kategóriára is rendelkezik érvényes vezetői engedéllyel: autót szinte mindegyikük vezethet, a válaszadók 90 százalékának van B jogsija. Az A1 és korlátozott aránya 12 és 14 százalék, míg a minden köbcentire érvényes A-val 60 százalékuk rendelkezik.

Az alábbiak közül melyik korosztályba tartozol?”

Az szavazók leginkább a 20 és 40 közötti korosztályba tartoznak, tehát remélhető, hogy megfontolt felnőttek húzogatják az egeret és a gázt – leginkább ők azok, akik érintettek a közlekedés megreformálásában.

Egyet értesz a B125-ös indítvány törekvéseivel?”

Az olvasók nagy többsége velünk van, hisz 57 százalékuk teljes mértékben egyetért a kezdeményezéssel, 34 százalék feltételekkel ért egyet – mindössze 9 százalék utasítja el. Reméljük, a honatyák is hasonlóan gondolkodnak, mint a józan olvasók.

Szerinted biztonságosabb vagy veszélyesebb, ha egy teljesen kezdő 50 köbcentis robogó helyett inkább 125-össel kezd vezetni a forgalomban?”

Bíznak a felelősségteljes közlekedésben, hisz a válaszadók majdnem fele, 43 százaléka válaszolt igent, míg 39 százalék mondott nemet. A kérdés valóban fontos, hisz tudjuk, hogy egyesek egy zacskó szárított molylepkével is képesek kicsinálni magukat, mások pedig balesetmentesen közlekednek 200 lóerős sportmotoron. Ideje tudatosítani, hogy nem az eszköz veszélyes, hanem használója – bármin is utazunk, ne feledjük, hogy testünk meglepően könnyen sérül, és nem egyedül vagyunk az utakon, utaznak ott más emberek is.

Szerinted kellene bármilyen vizsgához kötni a "B125-ös törvényt"?”

Csupán a válaszadók 30 százaléka optimista, ők bármiféle tréning vagy vizsgácska nélkül kiengednék a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezőket egy 125-össel. A Tesztmotor.hu olvasóinak 58 százaléka viszont úgy gondolja, hogy szükség van ilyesmire. Az európai gyakorlat nem egyértelmű, hiszen valahol szabadon, valahol pedig egy rövid tréning után ülhetnek fel a 15 lóerős gépecskékre az autósok – mi a vezetéstechnikai tréninget kötelezővé tennénk.

Szerinted mi legyen része egy esetleges alkalmassági vizsgának a B125-tel kapcsolatban?

Erre a kérdésre több választ is be lehetett ikszelni. Nem meglepő módon a vészfékezési gyakorlat lett a győztes – a mi véleményünk szerint az összes nélkülözhetetlen. Az alábbi feladatsor nyugodtan képezhetné az alapját a néhány órás tréningnek, ami az autósok számára belépőt jelenthetne a dugómentes közlekedés világába.

Szerinted kellene korhatárhoz kötni a "B125-ös törvényt"? (például hogy csak 21 éves kor felett legyen érvényes)”

Az optimizmus itt is meglepő – az válaszadók többsége nem jelölne ki a korhatárt: akinek van jogsija autóra, az szerintük mehetne 125-össel is.

Mit gondolsz, ha esetleg idővel törvény lesz az indítványból, 5 éven belül hogyan fog változni a városi forgalom összképe?”

A Totalcar népi kezdeményezésének egyik fő célja épp a városi úthálózatok tehermentesítése. Hiszünk abban, hogy szellősebbé, közlekedhetőbbé válna az ország, ha engedélyeznék a B125-öt. De mit gondolnak erről a kérdőívet kitöltők?

Igen, ők is egyetértenek velünk, hisz szerintük is megszaporodnának a robogók és járhatóbb lenne a forgalom – a nyugati minta működhet nálunk is.

Szerinted össze fog gyűlni az 50.000 aláírás február 25-ig?”

Tomboló optimizmus, hisz a Tesztmotor.hu kérdőívét kitöltők 71 százaléka gondolja, hogy igen, összegyűlik – legyen nekik igazuk!

Ha összegyűlik a megfelelő számú aláírás, és napirendre kerül egy törvényjavaslat az indítvány alapján, szerinted megszavazzák a Parlamentben?”

A sok bizakodás után jöhet a szkepticizmus: a kormányban sokkal kevésbé bízunk, amire itt a bizonyíték: 17 százalék igen, 24 százalék nem és 57 talán.

Mit gondolsz arról az ötletről, hogy 2 év (rutin) után az A1-es kategóriából automatikusan korlátozott A legyen, illetve A korlátozottból 2 év után A?”

A lépcsőzetesség elve nem badarság, valóban jobb egy kezesebb, kisebb és könnyebb motoron megszerezni a rutint, mint egy nagy, drága és hipererős superbike-on. Sokan azonban úgy gondolják, hogy jogosítvány-kategóriákban való előrelépés automatikus is lehet – ezt támasztja alá az aláírók véleménye is.

A Tesztmotor.hu oldalán még nem zárták le a kérdőívet. Ha úgy gondolja, kattintson át hozzájuk, befolyásolja véleményével a végeredményt. Ha még nem tette meg, a népi kezdeményezésbe is beleszólhat – töltsön, gyűjtsön és postázzon nekünk aláírásgyűjtő íveket!

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.