Szenzációs Honda hétszázas

2011.09.27. 14:12

Kategóriája legjobbja lehet a Honda új soros, kéthengeres motorblokkja, melyet idén ősszel a korábbi New Mid koncepción alapuló Integra maxirobogóban, illetve két további, egyelőre titokban tartott modellben láthatunk majd, a milánói EICMA motorkiállításon.

Az Integra kívülről félig motorkerékpár, félig robogó. Lengővillája hagyományos, a szekunderhajtás minden bizonnyal láncos, de a test teljesen robogószerű. Ezt a kevert koncepciót láthattuk már a Gilera GP800-nál is. A konstrukció előnye az ideális súlyeloszlás, illetve a rugózatlan tömeg alacsonyan tartásának lehetősége.

A jól ismert 680 köbcentis, V2-es, Transalp-DN-01-Deauville motort állítólag nem nyugdíjazza az új blokk, így viszont izgalmas házon belüli konkurencia alakulhat ki a két építési elv közt. Érdekes ugyanakkor, hogy a szupermodern soros kéthengeres főtengelyének elékelése 270 fok, vagyis hangja mégiscsak a V2-esekre, illetve a Yamaha TRX 850-ére hasonlít, de rezgései a kiegyenlítő tengelynek köszönhetően aligha lesznek zavaróak.

A konkurencia viszont azon törheti a fejét, hogy hogyan tudták ilyen alacsony szintre szorítani egy ekkora motorblokk fogyasztását. Az eddigi legtakarékosabb, hasonló hengerűrtartalmú konstrukció, melyet a Rotax fejlesztett a BMW számára, legalább fél literrel többet kér száz kilométerenként. A Honda közleménye a legújabb belső súrlódáscsökkentő megoldásokról beszél, többek közt műgyanta-bevonatú dugattyúpalástot alkalmaznak, a blokkban váltózó szívószelep-vezérlés lesz, és a két henger közös szívócsövön kapja majd az üzemanyag-levegő keveréket.

Mivel hondáék régi vesszőparipája a környezetvédelem, az új motorblokkal károsanyag-kibocsátási rekordot is döntenének. Hogy ezt elérjék, a katalizátort közvetlenül a motorblokk után helyezik el, így a még forró gázok azt gyorsan üzemi hőfokra hevítik. Ezzel a blokk fele annyi káros anyagot küld a légkörbe, mint amennyit a jelenleg érvényes, motorokra vonatkozó Euro 3 norma megenged.

A hétszázas hengersorát 62 fokban előre döntötték, így bármilyen felépítmény súlypontját alacsonyan lehet vele tartani. Ha jobban belegondolunk, nem csak kanapérobogóba építhetik így be, hanem terepmotortól túragépig szinte bármibe. A Honda újdonságának teljesítménye még nem ismert, de úgy gondoljuk, a céltól függően hatvan-hetven lóerőt könnyendén kihozhatnak belőle, és ezt még sokkal többnek érezheti a motoros, ha nem hagyományos váltóval, hanem a villámgyors DCT, vagyis a VFR1200F-ből ismert dupla kuplungos váltó második generációjával rendeli a motorkerékpárt, amelybe az ígéretes sorkettes kerül.