Ezért a poklot is vállalnánk

2011.10.21. 12:27

A BMW S1000RR-t évek múlva a sportmotorok korszakhatáraként fogják emlegetni, nem véletlenül. Ez a motor volt a németek nagy dobása, amelyre nagyon sokáig készültek, és végül akkorát ütöttek vele a japánok, illetve olaszok uralta sportmotorpiacon, hogy máig kong a konkurensek feje. Superbike Világbajnokságot ugyan nem tudott nyerni a BMW, nyert viszont rengeteg vásárlót, ezért lelkesen álltak a munkához, hogy 2012-re alaposan megújítsák az ezres szupersport motort.

A sokszor szidott aszimmetrikus orr nem tűnt el, kár is lett volna érte, hisz zseniális húzás a kerek és ovális első lámpa kombinációja. A fejlesztések inkább az elektronika terén szembetűnőek. A csúcs-BMW következő generációja sokkal pontosabb gázreakciókat kínál, mint elődje. Az eddigi kettőről háromra növelték a négy üzemmódhoz kapcsolódó teljesítménygörbék számát.

A fentiek igényelnek egy kis magyarázatot, ezért leírjuk, hogy az S1000RR-en a felsorolt üzemmódok váltogatásakor nem csak a motor részteljesítménye, de a kipörgés- és blokkolásgátló beavatkozási tulajdonságai is megváltoznak, vagyis például a csúcstapadást biztosító slick gumis módban később avatkozik be a biztonsági elektronika, mint az esős motorozáshoz kínált beállítás esetén, ahol a teljesítményt 163 lóerőre növelték.

Az elektronikai változtatások mellett módosították a gázmarkolat mechanikáját is, így mostantól kisebb az ellenállása és rövidebb utat jár be az alap-, illetve végállapot közt. A csúcsteljesítmény nem nőtt, de a nyomatékgörbe teltebb lett, illetve az idomok aerodinamikai tulajdonságainak tökéletesítésével és a nagy tempónál működő túlnyomásos levegőrendszer hatékonyságának növelésével javítottak a már korábban is kétszáz lóerő körüli fékpadi értékeket produkáló motor részfordulati teljesítményén.

A motorral és a teljesítményleadással kapcsolatos fejlesztések mellett alaposan átfésülték a BMW szupersport motorjának futóművét is. A jobb irányíthatóság érdekében a 2012-es modell futóműve még szélesebb tartományban állítható, módosítottak a geometrián és teljesen új kormánylengés-csillapítót szereltek a motorra, amely tíz fokozatban állítható.

Az alapos műszaki fejlesztés mellett frissítették az amúgy még messze nem elavult külsőt is, így az új S1000RR-t nem csak a jövő évi fényezésekről lehet majd felismerni, hanem a karcsúbb faridomról, az átfazonírozott oldalidomokról, és azokról a kis átlátszó feltétekről, amelyeket a légbeömlő nyílások mellett helyeztek el.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.