Versenybalesetben meghalt Marco Simoncelli

2011.10.23. 13:38

2011. október 23-án, [sepangi idő szerint] 16:56-kor elhunyt Marco Simoncelli professzionális gyorsasági motorversenyző, világbajnok. Marco a sepangi nagydíj második körében bukott szerencsétlenül: Hondájának első kereke megcsúszott, az ezt követő korrigálás olyan szerencsétlenül sikerült, hogy besodródott az őt követő Colin Edwards és Valentino Rossi elé, akik már nem tudták elkerülni az ütközést. Az amerikai Simoncelli törzsének, Rossi pedig a fejének hajtott neki – utóbbi olyan félelmetes erővel történt, hogy Marco bukósisakja valósággal leszakadt fejéről. A versenyt azonnal félbeszakították. Az eszméletlen versenyzőt rögtön a pályakórházba szállították – meg nem erősített források szerint ott egy rövid ideig ugyan visszanyerte eszméletét – azonban az orvosok nem tudták megmenteni életét. 24 éves volt.

Marco Simoncelli 2002-ben debütált a Grandprix világában, a 125-ös kategóriában. Első futamgyőzelmére két szezont kellett várni. A nyolcadliteresek között ugyan nem sikerült felérnie a csúcsra, de a 2005-ben szerzett hat dobogós helyezése – melyből egy volt győzelem – és az év végi összesített ötödik helye elég volt ahhoz, hogy felfigyeljenek rá.

2006-tól a 250 köbcentis kategóriában egy Gilerával versenyzett tovább. Két feledhető idény után 2008-ban olyannyira elkapta a fonalat, hogy tizenkét dobogós helyezéssel – hat győzelem, három második, három harmadik hely – megnyerte a vébét. Ezekben az időkben alakult ki jelenlegi, aggresszív stílusa: ellenfelei nem szerették, túl vakmerőnek tartották Marco manővereit, melyek – valóban – gyakran vezettek hatalmas bukásokhoz. Simoncelli azonban nem vette fel a kritikát: ugyanolyan keményen motorozott, ahogy példaképétől, Valentino Rossitól látta, és a legmelegebb szituációkban előzött, amivel rendre összezavarta ellenfeleit.

A 2009-es címvédés ugyan nem sikerült – összetett harmadik hely –, de Simoncelli akkorra már gyakorlatilag befutott: csak a megfelelő ajánlatra várt, hogy dobbantson a MotoGP-be. A megfelelő ajánlat a szezon végén érkezett meg: Marco a Gresini Honda színeiben kezdte meg a 2010-es évadot.

A tanulóévben elmaradt az átütő siker, azonban a HRC vezetésének annyira tetszett az olasz stílusa, hogy a gyári hátszéllel versenyző Repsol csapatéhoz hasonló specifikációjú alkatrészeket biztosítottak neki – egy nem gyári csapatban. Az idei évben rázódott bele Marco igazán a királykategóriába – két rajtelsőséget és két dobogós helyezést gyűjtött a végzetes napig. Ellenfelei idén egyre többet zaklatták necces előzései, olykor bukásokat okozó manőverei miatt, a támadások mögött azonban mindvégig ott volt a kimondatlan félelem: tudták, ha Simoncelli beérik, a szoros befutókon megfoghatatlan harcos lesz.

Marcónak már aláírt szerződése volt a 2012-es idényre – a Gresini csapatnál maradt volna, gyári támogatással. Sajnos soha nem tudjuk meg, mire lett volna képes az ezer köbcentis versenygéppel. Halála kimondhatatlan veszteség a szakágnak – emlékét soha nem feledjük.

Bár Simoncelli szomorú halálhíre mellett eltörpül, de a motorsport rajongók félelemmel várják Valentino Rossi nyilatkozatát az eset után. A két olasz közeli barátságban volt, a videó elemzés után pedig egyértelmű, hogy – ha akaratlanul is, de – a Ducati első kereke okozta a halálos sérülést. Egyesek nem tartják kizártnak, hogy Valentino kilenc világbajnoki címmel a háta mögött, egy átszenvedett évad után végleg visszavonul a profi versenyzéstől.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.