Ducati 1199: szóhoz sem jutunk, annyira vagány

2011.11.07. 15:29

Majdnem sikerült a Ducatinak megúszni a kiszivárogtatást: az új 1199 Panigelét tényleg nem akarták leleplezni az EICMA premier előtt. Az Moto & Motards magazin szemfüles szerkesztői és a standot berendező munkások azonban ügyesebbek voltak: íme az évtized legszebb sportmotorja.

A 195 lóerős gép kéthengeresét már bemutattuk, volt alkalmunk elcsámcsogni a gyönyörűséges csúcstechnika fölött. A képeken jól látszik az ABS szenzora és mintha az Öhlins DES elektromosan állítható futóműkarakterisztika is ott lenne.

A dizájn lélegzetelállító: benne vannak a terblanche-i hagyományok, de a dinamizmus és a finom kontúr már most, megjelenése előtt ikonná teszi az 1199 Panigalét.

Frissítés: megérkeztek a gyári képek és adatok is.

A Ducati nem tudta magát tovább türtőztetni, beindult a sportmotor hivatalos reklámhadjárata, elérhetővé vált az 1199 weboldala is.

Amint korábban megírtuk, a Panigale rendkívül könnyű, mindössze 164 kiló. Ezt olyan trükkökkel érték el, mint a teherviselőként beépített 198 lóerős Superquadrata kéthengeres, vagy a monocoque vázba integrált légszűrőház. A villaszög sportosan hegyes, 25,5 fok. Az ügyes mérnöki munkának hála a gép egyáltalán nem fejnehéz: 52-48 arányban oszlik el a tömeg.

A drágább S változat megkapta az Öhlins NIX30 teleszkópokat, míg hátra TTX36-os rugóstag került. Ezt a kivitel valóban ellátták a DES nevű, elektromosan állítható futómű rendszerrel. Az alapverzió 50-es Marzocchi UD villákat és szintén mesteri Sachs hátsó rugózó elemet kapott. A fékezésről a Brembo gyár csúcsmodellje, az ünnepi kiadású M50 mart monoblokk nyereg gondoskodik.

Ugyan néhány éve már a Yamaha MT03-at is LED-es első fényszóróval ígértek, ennek ellenére azóta sem láttunk széria motoron diódás lámpát: az 1199 az első, amely átesett a szigorú homologizációs eljáráson. Hurrá, nincs többé szétrázódó izzó.

Hol vannak már a szögegyszerűségű versenymotorok: a Panigale elektronikus gázmarkolatot, számítógéppel vezérelt kipörgésgátlót és fordulatszám-menedzsmentet kapott; ez utóbbi főleg az erős lassításokkor lehet praktikus. A motorkarakterisztika három fokozatban állítható. A megszokott injektortérképes játék helyett a Ducati rendszere a futómű hangolásába (S verzió) és az ABS viselkedésébe is képes szimultán beavatkozni – a cég mérnökei tényleg mindent megtettek, hogy az 1199 a piac legjobb és talán a leggyorsabb sportmotorja lehessen.