BMW robogó: nem rossz ez!

2011.11.08. 12:11

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az egyéni mobilitás, azon belül is a hatékony városi közlekedés feltételei. Nő a forgalom, drágul az energia, és mind szigorúbb előírások vonatkoznak a belvárosi CO2-kibocsátásra. Alighanem ezek a tényezők jelentik a jövő legnagyobb kihívásait a járműfejlesztők számára.

A BMW felismerte a folyamatokat, és sorozatgyártásra érett megoldásokat fejleszt mind a jelenlegi, mind a jövőbeni igények kielégítésére. Az Urban Mobility kategóriában elsőként két nagytestű prémiumrobogót láthatunk: a BMW C 600 Sport és BMW C 650 GT a motorkerékpárok menettulajdonságait ötvözi a robogók közismert fordulékonyságával és magas szintű komfortjával. A két maxi-scooter a BMW Motorrad berlini gyárában készül.

Annak köszönhetően, hogy a két robogó rendeltetése eltérő, együttesen szélesebb célközönséget tudnak megszólítani: a C 600 Sport a sportos motorozási stílusú vásárlók igényeit hivatott kielégíteni, a C 650 GT viszont azokét, akik a kényelmet és a túraalkalmasságot helyezik előtérbe.

A soros, kéthengeres motor hengerűrtartalma 647 köbcentiméter, mindkét modellben 44 kW (60 LE)/7500 ford./perc a néveleges teljesítménye és 66 Nm/6.000 ford./perc a maximális forgatónyomatéka. Utóbbival közvetlenül integrált CVT-váltó gazdálkodik.

Annak érdekében, hogy alacsonyabban legyen a súlypont, 70 fokkal döntötték előre a hengersort. A 90 fokos forgattyúcsap-elékelésnek és a 270 fokos gyújtásszögnek, valamint a homlokkerekekkel hajtott két kiegyensúlyozó tengelynek köszönhetően jellegzetes hang és finom működés jellemzi a kéthengerest.

A két felül fekvő vezérműtengellyel és hengerenként négy szeleppel ellátott motor keverékképzésében elektronikus befecskendezés működik közre. Az olajozást két szivattyúra épülő szárazkarter-kenés, a termikus egyensúlyt hatékony hűtőrendszer valósítja meg.

A teljes kipufogórendszer rozsdamentes acélból készül. Katalizátorának és lambda-szondájának köszönhetően a C 600 Sport és a C 650 GT már most teljesíti a majd csak a későbbiekben hatályba lépő Euro 4 környezetvédelmi előírásokat.

A két robogó kifejlesztésekor az volt az egyik legfontosabb cél, hogy rezzenéstelen legyen az egyenesfutásuk, könnyen lehessen irányítani őket, és pontos visszajelzést adjanak az útról – éppen úgy, ahogy az a motorkerékpárokra jellemző.

Ezt elősegítendő, futóművük a lengővillánál acél csővázból és alumíniumöntvény egységből álló, nagy csavarodási merevségű hibrid megoldást alkalmaz. Azáltal, hogy teherviselő elemként illeszkedik bele a soros kéthengeres motor, különösen merev szerkezetű, ebből adódóan pedig példásan stabilak és pontos iránytartásúak is a járművek. Szintén a maximális stabilitásnak kedvez a könnyűfémöntvény-lengővilla koaxiális forgáspontja.

A rugózó elemek is mindent a sportosságnak és a kényelemnek rendelnek alá. Elöl tekintélyes, 40 mm-es külsőcső-átmérőjű fordított teleszkópvilla, hátul a bal oldalra épített, fekvő rugóstag teljesít szolgálatot. A rugóút – elöl-hátul 115 mm – megközelíti a motorkerékpárokét. Gumiabroncsai méretét tekintve is hozzájuk igazodik a C 600 Sport és a C 650 GT. Elöl két, hátul egy 270 mm-es tárcsára épül a két prémiumrobogó nagy teljesítményű fékrendszere. Lassításukat ABS teszi a lehető legbiztonságosabbá.

Beépített fordulatszámmérővel rendelkező nagyméretű, jól leolvasható LCD-kijelző és analóg kilométeróra található a C 600 Sport és a C 650 GT műszerfalán. Utóbbi sokkal több funkciót vonultat fel, mint az a kategóriában általános. A C 600 Sport és a C 650 GT a BMW Motorrad első két modellje, amelyekhez extraként rendelhető LED-es nappali világítás. Innovatív tárolóhely-koncepciót takar a C 600 Sporthoz kifejlesztett FlexCase: a sisakrekesz aljának lenyitásával meg lehet növelni a tároló térfogatát, így akár két bukósisak is elfér benne.

A C 600 Sport és a C 650 GT hasonlít egymásra, ám lényeges különbségek vannak köztük. A Sport aktív, 810 milliméter magas ülőhelyzet kínál; mindez a trepnik, az ülés és a kormány egymáshoz viszonyított, sajátos pozíciójának köszönhető. A GT ezzel szemben kiadós túrák és nagy távolságok megtételére szolgál. Mind a motoros, mint az utas nagyon kényelmesen ül rajta, ennek főleg hosszú úton érződik az áldásos hatása.

Állítható háttámlájú, kényelmesebb, 780 milliméter magas vezetőülésének, magasabb kormányának és utaslábtartók helyett kialakított széles trepnijeinek köszönhetően még jobban megfelel az utasszállításra. A C 600 Sport plexije három fokozatban, mechanikusan állítható, míg a GT-nek tíz centiméteres tartományon belül elektromosan állítható a nagyméretű plexije. Ez utóbbi zafírfekete, platinabronz és karmazsinvörös metál színben, míg a Sport matt kozmoszkékben, titánezüstben és zafírfeketében rendelhető.