Magyar a világ legnehezebb versenyén

2013.01.12. 09:08

Bitter Sándor megpróbált belenyalni Rizmayer Gábor fülébe – vitathatatlanul ez volt a H-Moto Team tegnapi sajtótájékoztatójának legizgalmasabb pillanata. A fennmaradó időben a csapat 2013-ra vonatkozó terveit hallhattuk.

Kelemen Krisztián csapattulajdonos sikeresnek ítélte a 2012-es szezont, izgatottan várja az idei versenyévadot. A csapat három új versenyzőt igazolt, Rizmayer Gábor, Németh Balázs és Bitter Sándor személyében. Utóbbi kettő esetében a kommunikációért és kapcsolattartásért felel a H-Moto, mivel Németh a cseh SMS Racing Team színeiben megy a Supersport VB-n, Bitter pedig az angol Ice Valley Team-nél fog motorozni az angol és ír utcai versenyeken.

A csapat többi tagja változatlan. Gyutai Adrián, a 2012-es szezon 125 köbcentis Alpok-Adria kupa bajnoka. Idén a Superstock 600 Európa bajnokságon indul, fő célja a technika megismerése és a gyors fejlődés. Nagy Győző elsősorban Győrfi Alen főszerelője, emellett a Magyar Bajnokság Superstock 1000 kategóriában indul, valamint az Alpok-Adria Bajnokság néhány futamán.

Győrfi Alen ismét a Superbike világbajnokság Superstock kategóriájában fog rajthoz állni, ezúttal egy BMW S1000RR-el. Célja az első tízben motorozás – ezt elősegítendő, egy francia futóműspecialistával egészült ki a csapat.

Kis Viktória továbbra is a Magyar Bajnokságban indul, viszont nem a Superbike, hanem a Superstock 1000 kategóriában, egy 2008-as Kawasaki ZX10R-el. Rizmayer Gábor egyelőre kategóriaválasztás előtt áll. Mivel a 2013-as évtől külön értékelik a Superstock1000, valamint a Superbike kategória indulóit, Rizmayer megvárná a nevezők számát és az alapján döntene. Tervei között szerepel néhány IDM (Nyílt Német Bajnokság) Superbike bajnoki futamon való részvétel.

Németh Balázstól mind a H-Moto Team, mind pedig a cseh SMS Racing Team dobogós eredményeket vár az idei szezonban, persze mindenki tudja, hogy ehhez óriási szerencse is kell.

Bitter Sándor elmondta, hogy egy pocsék szezont követően szerencsésnek érzi magát, hogy szponzorai kitartottak mellette és egy remek csapatot talált az idei évre. Míg az utcai futamokon (NorthWest 200, Isle of Man TT, Southern 100, Ulster GP, Macau GP) az angol Ice Valley Team színeiben motorozik, addig néhány hazai versenyen is szívesen részt venne a H-Moto Team keretein belül.

A sajtótájékoztató végén, Fekete János MAMS gyorsasági szakágának elnöke ismertette a 2013. évi terveket. A Magyar Bajnokságot két pályán bonyolítják le, a Slovakiaringen, valamint a Pannoniaringen. A szezon április 13-án indul az északi szomszédainknál. Elmondta, jó viszonyt ápolnak a Hungaroring Sport Zrt.-vel és jelenleg is folynak a tárgyalások, de technikai okok miatt továbbra sem rendezhetnek ott futamot. Az országos bajnokságot ismét két kategóriára osztják, első-, valamint másodosztályra, továbbá tervezik a gyermekeknek kiírt utánpótlás bajnokság fellendítését.

Sanyi, az utcai versenyző

- Úgy tűnik, életed eddigi legjobb csapatához igazoltál: az Ice Valley Team eddig elég jól szerepelt és a BMW is ütőképesnek tűnik.

- A technikai hátteret és a csapat kvalitásait nézve ez mindenképp így van, de nem gondolom, hogy csak motorfüggő a dolog, hisz McGuinness mindig Hondával nyer. Nem is éreztük fontosnak a váltást, ezért egy tavalyi BMW-vel fogok versenyezni. Nagyon összeszokott társaságról van szó, már reggel pontosan tudják, hogy aznap mit és hogyan kell csinálni.

Persze hiába van egy csapatnak rengeteg pénze, ha nincs megfelelő versenyzője, de úgy gondolom, hogy Simon Andrews jó választás volt, így közös erővel felkapaszkodtak az élmezőnyhöz – a Macau GP-n elért harmadik helye is ezt bizonyítja. Már 2008-ban is motoroztam a csapatnál a brit Superstock bajnokságban, nagyon jól ismerjük egymást, ezért is döntöttem mellettük.

- Örök kérdés, hogy hány motort fogsz használni? Lesz egy Superstock, valamint egy Superbike specifikációjú motorod, vagy ugyanazzal indulsz mindegyik futamon?

- Superstock specifikációs motorral fogok indulni az összes versenyen, ami nem probléma, már az is elég erős. Egyébként Ian Hutchinson is egy motort használt, amikor megnyerte az összes futamot, csak a gumikat változtatták. Nekem annyiban lesz más, hogy nem használom majd a 16,5”-es felnit, hanem a 17”-el megyek mindenhol. Próbálunk megfelelő gumit találni a futamokra. A motor egyébként az FIM Superstock szabályzatának felel meg, tehát nagyjából a világbajnoki futamokon induló Superstock gépről van szó.

Idén a NorthWest 200-ra is érdemes figyelni, mivel csütörtökön éjszakai futamot terveznek a szervezők, ahol én is rajthoz állok. Sőt, ha minden jól megy és a csapat is engedi, akkor Oulton Parkban és Cadwell Parkban, a Brit bajnokság Superstock futamain is elindulok, bár ez még kérdéses.

- Tudjuk, hogy állandó fogyókúrán vagy. Mennyit kell még fogynod?

- Miért, annyira dagadt vagyok? Egyébként tizenhat kilót kell leadnom. Mivel mentálisan is rendben vagyok, és vannak emberek, akik intézik az ügyeimet, sokkal nyugodtabb vagyok, úgyhogy szerintem menni fog.

- Igaz a városi legenda, hogy éjjel kimennek a versenyzők a pályára gyakorolni?

- Dehogy, ez hülyeség.

- Pedig Guy Martint néhány éve megfogták.

- Tudom, régebben azt csináltuk, hogy hajnali négykor kimentünk egy pár körre utcai motorral, amikor még minden csendes. Utoljára ezt 2006-ban lehetett. Akkor utolértem két svéd újoncot, akiket megelőztem. Próbáltak utánam jönni, de sajnos mindketten buktak és meghaltak. Azóta már hivatalosan is betiltotta a rendezőség ezeket a hajnali meneteket. Elvileg senki nem mehetne a pályán akkor. Mostanában azt csináljuk a McGuinness-el és a Gary Johnsonnal, hogy beülünk egy autóba és állandóan cserélünk. Egy vezet, egy navigál, egy meg csukott szemmel ül hátul és mondja az utat, kanyarokat, féktávot, meg a sebességi fokozatot. McGuinness néha azt is eljátssza, hogy nem vált, vagy a kanyar előtt nem veszi el a gázt, amíg nem szólunk. Akkor aztán mondani kell, hogy féktáv, harmadik és jobbra fordul az út.

Van saját jelrendszerük is. Ez úgy néz ki, hogy kimegyünk autóval, felmászunk egy magas fára és neonnal mindenki megfesti a saját lefektetési pontját, különböző színekkel. Ez fontos, mert minden versenyzőnek van egy saját folyosója, amelyen a leggyorsabban át tud haladni, nem mindegy, hol döntjük a motort. Így mindenki megjelöli a pontot a saját színével. Egy hosszú sikánnál számít, hogy ötödikben vakogtatsz, vagy átmész hatodik telin. Egyébként elemeztük a hibáimat és arra jutottunk, hogy nem bújok el eléggé az egyenesekben és nem húzok mindig koppgázt. Ez talán önvédelem?

- Milyen eredményre számítasz?

- Az egyéni rekordom 120,99 mérföldes átlag, amit álló rajtnál értem el. A cél, hogy 124-125 átlagú köröket tudjak menni, ami elég lenne a top 20-hoz a Seniorban. Az nagyon szép lenne.