Oktatás: másik kormány kéne?

2013.07.08. 10:32

A Jawa 660 Sportardot is utolérte a cseh oktatási rendszer: mostantól hivatalos, minősített átalakítást végez rajta az Autocech. Magyarországot hála az égnek elkerülte a dupla kormányos és hátravezetett kezelőszerves képzési módszer, de Szlovákiában és Csehországban máig ez a normális: nagyon furcsa látvány, ahogy a hátul ülő instruktor előre nyúlik, és a tanonc hóna alatt egy másik kormányt markol.

A legendás cseh motorgyár minden látszat ellenére működik, bár azt, hogy miként csinálja, még a helyi közgazdászok sem értik. Ennek ellenére saját fejlesztésű és gyártású vázba olasz Minarelli egyhengerest szerelnek – tudják, ez ugyanaz, mint amint a Yamaha XT-ben is megismerhettünk.

A kellemes karakterű egyhengeres természetesen alkalmas arra, hogy a jogosítványra ácsingózók ezen gyakoroljanak, a magyar szemnek mégis nagyon furcsa a dupla kormányos kivitel. A rudakkal összekötött irányítószervek azonban nem csak a cseh motorra felszerelhetők, a cég számos egyéb típust készít speciálisan motorosiskolák számára.

Honda:

CG 125, NT 125, VTR 125, CBR 125, CBF 125, VTR 250, CBF 250, CB 500, CBF 500, CB 600, CBF 600, MTV 650, CB 750, CB 600 Hornet, CB 900 Hornet, CB 1000, CBF 1000, CB 1300, NC 700, RC6

Jawa:

125, 250, 350 (639, 640), 660 (836)

Kawasaki:

ER5, ER6, ER7, ZR7

Suzuki:

Marauder 250, GS 500, 600, GSX 650, Gladius 650, SV 650, V Strom 650, Bandit 650, GSR 750, C 800, Marauder 800, Bandit 1250, GSX 1400

Yamaha:

YBR 125, YBR 250, XJ 600, 650, XJ 900, XVS 950, 1100, XVS 1300, XJR 1300, XV 1900, XJ6, FZ 6, FZ8 Fazer

Robogók:

HONDA SH 125, Pcx 125, Ps 125, Lead

YAMAHA Cygnus 125, Vity 125, X City 125

SUZUKI Sixteen 125

Gilera Runner 125

PIAGGIO Liberty 125, Carnaby 125, Beverly 125

PEUEGOT VivaCity 125, ElyStar 125, Satelis 125, Geopolis 125, SpeedFight 125

APRILIA City 125

Oktatási módszerről vitázni nehéz, meg fölösleges is, mindenkinek más jön be, a hatékonyság a végeredményen múlik. Külső szemmel nem úgy tűnik, hogy a cseh és szlovák motorosok nem uralnák megfelelően a gépüket – ennek ellenére azért reménykedjünk, hogy ezt hozzánk nem vezetik be.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.