Vízhűtéses Harley-k jönnek
A Harley-Davidson sokak szemében a klasszikus amerikai motor megtestesítője – a márkánál egyébként alapot is adnak ennek, mert igyekeznek gondosan ápolni hagyományaikat. Igaz, a fejlesztés, modernizálás számukra sem elkerülhető. A Harley-hagyományoknak jellegzetes része a léghűtéses V2-es, így nem csoda, hogy néhány évvel ezelőtt a folyadékhűtéses V-Rod bemutatása nagy port kavart a rajongók körében.
A Harley azonban nem tett le arról, hogy további modellekben is alkalmazzon – részleges - folyadékhűtést: a 2014-es modellévre két ilyen rendszerű blokkot kínálnak. Az egyik a Twin-Cooled High Output Twin Cam 103, a másik pedig a Twin-Cooled Twin Cam 110. Ez azt jelenti, hogy az amerikai piacon az Electra Glide Ultra Limited, a CVO Limited és a Tri-Glide, Európában pedig ezeken kívül az Electra Glide Ultra Classic is részleges folyadékhűtéssel érkezik.
Az alapvetően léghűtéses V2-esen kiegészítőként alkalmazzák az úgynevezett precíziós folyadékhűtést, amely hasonló ahhoz, amit a BMW R 1200 GS-ben is megismerhettünk. Ezzel főként a hengerfej, valamint a kipufogószelepek hőelvezetése lett hatékonyabb. A hírek szerint elsősorban melegebb éghajlatú területeken lesz észrevehető a különbség, ahol magasabb hatásfokkal üzemelnek majd a vízhűtéses Harley-k, emellett pedig a károsanyag-kibocsátásuk is alacsonyabb lehet.
A Twin-Cooled High Output Twin Cam 103 esetében az 1690 köbcentis V2-es sűrítési viszonya is változott: a léghűtésesben 9,7:1 volt, míg az új blokknál már 10,1:1. Emellett nyomatékosabb is lett a Twin-Cooled kivitel, a korábbi 138 newtonméter helyett 143-at csikartak ki belőle, ráadásul a forgatónyomaték leadása is egyenletesebb lett. A mérnökök egyébként nagyon büszkék is az eredményekre, a kérdés csak annyi, hogy a Harley-rajongók milyen fogadtatásban részesítik a vizes blokkokat.