Jön az ötszázas Harley: szentségtörés?

2013.09.04. 12:47

Egészen váratlan lépésre szánta el magát az Egyesült Államok legismertebb motorgyártója, a Harley-Davidson: hamarosan egy új, 500 köbcentis modellel bővíthetik kínálatukat. Elsősorban az indiai piacra szánják a félliteres V2-est, ahol igen népszerűek a viszonylag kis köbcentis gépek. Az újdonságot akár 2014 februárjában, az indiai Auto Expón bemutathatják.

Bár a Harley alapítása után jó ideig használt 400 köbcenti körüli motorokat, ma már a 883 köbcentis Evolution-blokk a legkisebb a kínálatban. Az amerikaiak most úgy döntöttek, lefelé bővítik a kínálatot, hiszen a tapasztalatok szerint az olyan piacokon, mint India, Kína, illetve Dél-Amerika, már az 500-asok is meglehetősen nagy motornak számítanak, így ezzel a lépéssel ott is vonzóbbá tehetik a márkát. A méretcsökkentés mellett persze igyekeznek megtartani a Harleykra jellemző stílusjegyeket.

Harley-blokkból persze a közelmúltban sem teljesen példa nélküli a hasonló hengerűrtartalmú kivitel. A korábban a Harley tulajdonában lévő Buell a V2-esek felezésével készített egyhengerest, mellyel a Blastot szerelték. A típusnak aztán igen furcsa vége lett: modellbemutatónak álcázott bezúzásra került sor egy roncstelepen. A motor egyszerűen csak nem nyerte el Erik Buell tetszését, szerinte ugyanis az nem volt több, mint egy egyszerű tanulómotor - ez pedig nem illeszkedett a Buell szellemiségébe.

Az amerikaiaknak egyébként a közelmúltban volt már egy, a rajongókat megosztó lépésük, ugyanis bemutattak két részleges folyadékhűtéssel ellátott blokkot, melyeket a következő modellévtől több modelljük is megkap. Emellett már elektromos motorkerékpárok gyártását is fontolgatják. Ugyan ezen a téren még nem folynak semmiféle fejlesztések, a gyáriak szerint azonban már nincsenek túl messze azok az idők, amikor a Harley kihozza első amperszagú gépét: úgy vélik, érdekes kihívás lehetne ez mérnökeik számára, akik biztosan izgalmas motort tudnának alkotni.